Pages

Wednesday 8 June 2011

Stew ayam

BAHAN-BAHAN :

1 ekor ayam-dipotong 12
6 biji bawang besar
1 labu bawang putih
8 biji ubi kentang
2 biji karot
1 tin cendawan butang-potong 2
2-3 cawan air
1 biji kiub ayam
2 helai bay leaves
1 sudu kecil serbuk herba thyme
1 sudu besar serbuk lada hitam
2 sudu besar tepung jagung-bancuh dgn sikit air
3-4 sudu besar serbuk BISTO-bancuh dgn sikit air
Garam secukup rasa

* Serbuk BISTO ini berwarna coklat macam serbuk brown . Bisto hanya boleh dibeli di Cold Storage kalau Bisto ni boleh la diguna serbuk brown sos biasa atau chicken gravy mix brand McCormick .

CARA MEMASAK :

Bersihkan ayam dan gaul dengan sediki garam kemudian goreng ayam sampai kekuningan .

Kupas semua bawang dan di mayang nipis-nipis , semua ubi kentang juga di kupas kulit dan dipotong kecil-kecil , kikis kulit carrot dan dipotong menyerong tebal-tebal.

Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang , biarkan bawang ini masak dan menjadi kekuningan . Terus masukkan semua air , herba thyme n daun bay n lada hitam , ubi kentang serta carrot kemudian kacau , biarkan kuah mendidih dan sampai ubi kentang menjadi empuk .

Masukkan kiub ayam , cendawan butang dan semua ayam yang telah di goreng tadi . Bancuh serbuk BISTO dengan sedikit air , kemudian tuang ke dalam stew tadi kacau semua bahan . Bancuh pula tepung jagung dengan sedikit air dan tuang ke dalam stew serta kacau stew supaya semua bahan menjadi sekata . Kuah stew akan menjadi pekat dan rasa garam jika kurang masin tambah la garam lagi . Biar kuah mendidih selama 3-5 minit lagi dan boleh la ditutup api dapur.

Semua ayam digoreng separuh masak.

Oktober 03.10.10

No comments:

Post a Comment