Pages

Thursday 9 June 2011

Cheese cake topping apple caramel sedapnyaaa

Sedapnya cheese cake ni dan kali ni saya buatkan topping apple caramel sebab saya saya lupa nak beli topping blueberry kat BWY . Sedap juga makan cheese cake dengan topping apple caramel ni dan anak-anak saya berulang makan . Memang puas hati buat cheese cake dan resepi cheese cake yang mudah nak dimasak ni saya dapat dari MyResipi.com..

BAHAN-BAHAN :
  • 250gm cream cheese
  • 200 ml fresh cream
  • 90g gula pasir
  • 2 biji telur
  • 2 sudu besar jus lemon
  • 3 sudu besar tepung


Bahan untuk apple caramel :


  • 4-5 biji apple sedang - potong jadi kecil-kecil
  • 2 sudu brown sugar-boleh tambah
  • 1 sudu besar butter
  • 1 sudu kecil serbuk kayu manis
  • 1 sudu besar lemon jus
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • Sedikit air
CARA MEMASAK :
  • Panaskan oven 170C. Sapu loyang dengan butter keliling. dan alas loyang dengan baking paper.
  • Pukul semua bahan sehingga sebati dan adunan menjadi seperti cream .
  • Tuang ke dalam loyang dan bakar selama 45-50min . Selepas 30 minit boleh la ditutup pemukaan loyang kek dengan aluminium foil supaya kek tidak hangus dan teruskan membakar .
  • Sejukkan kek sebentar dan simpan kek dalam peti sejuk sebelum dimakan seelok-eloknya semalaman.
  • Untuk membuat apple caramel pula , masukkan semua bahan dalam periuk dan masak apple sehingga lembut serta menjadi pekat . Sejukkan dan simpan dalam peti sejuk . Bila nak makan baru la di letakkan apple caramel ni atas kek tadi dan simpan semula cake dalam peti sejuk selama 1 jam dan boleh la dipotong serta dinikmati.

Sedapnyaaa

No comments:

Post a Comment