Pages

Thursday 9 June 2011

Sambal tumis udang

Alhamdulillah..

Saya guna anggaran dalam 5 sudu besar minyak masak masa nak menumis , kenapa saya guna minyak banyak sebabnya saya tak mau sambal ni jadi terlalu kering dan tak cukup masak . Rahsia nak masak sambal yang sedap ialah cili kisar perlu ditumis sehingga pecah minyak dan cukup masak . Selain tu belacan yang nak diguna mesti lah di salai atau bakar dulu . Saya guna gula yang agak banyak dalam anggaran 2-3 sudu besar supaya rasa pedas seimbang dengan rasa manis . Selain tu saya lebih suka guna asam keping dari asam jawa supaya kuah sambal tak terlalu berair .

Jika anda baru cuba nak masak sambal tumis dan hasil sambal anda kurang sedap jangan kecewa terus cuba masak lagi . Selalunya semakin kerap anda cuba masak semakin anda mempelajari teknik dan cara yang terbaik untuk masak sambal tumis . Saya sendiri belajar dari try n error dan makin lama makin sodap la sambal yang dimasak . Resepi hanya la panduan tapi kekerapan anda masak yang akan jadikan anda mahir memilih bahan yang sesuai untuk masakkan anda masak itu...

BAHAN-BAHAN:
1 kilo udang sederhana besar
1 biji bawang besar - dipotong nipis-nipis
2 sudu besar gula - boleh ditambah atau kurang
Garam dan air asam jawa secukup rasa
Minyak masak untuk menumis

BAHAN DIKISAR HALUS:

10biji cili kering - boleh ditambah
5 bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm belacan - dibakar/grill

CARA MEMASAK :

1) Udang di bersihkan kemudian ditos dan ketepikan dulu.

2)Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sampai naik bau , kemudian masukkan gula , asam jawa , garam dan terus kacau sambal sampai masak dan pecah minyak .

3) Masukkan udang , bawang besar dan terus kacau lagi sehingga semua bahan menjadi mesra dan bila sudah masak boleh la tutup api . Udang ni akan keluarkan sedikit air so tak perlu tambah air untuk kuah xtra.

Jumaat 22.04.11

1 comment:

  1. betul jugak cakap akak ye... resepi cuma panduan je, yg nak jadikan kita pandai masak ialah kekerapan. betul. setuju sangat..

    sebab ika sendiri 10 sekali sekejap dok tegk resepi je...

    *pinjam gambar ye.

    ReplyDelete