Pages

Thursday 9 June 2011

Sayur tumis belacan

Sayur ni selalu saya jumpa di pasar malam dekat rumah saya ni cuma saya tak pernah nak beli sebab dari kecil tak pernah makan so saya macam kurang berminat nak try tapi lately sekarang ni saya suka cuba masak sayur yang sebelum ni saya tak pernah makan pun . Masa beli sayur ni di pasar malam saya lupa nak tanya pada tokeh gerai nama sayur ni so kalau ada pembaca blog saya ni tau nama sayur ni boleh la tinggal kan komen anda ya boleh gak kita kongsi ilmu..

So untuk sayur ni saya masak menu yang simple je tumis belacan dengan sotong . Bila dah masak dan makan baru la tau yang sayur ni sedap rupa-rupanya . Sayur ni rasanya lemak manis macam sayur pucuk keledek dan kangkung so memang sedap la . Bila dimasak tumis belacan campur udang kering dah sotong lagi la sodap mmmmm memang kena dengan selera kami sekeluarga . Lepas ni kalau ke pasar malan boleh saya beli sayur ni lagi..

BAHAN-BAHAN :

2 ikat sayur
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 biji cili merah
2 cm belacan
1 sudu besar udang kering-rendam sekejap bagi lembut

CARA MEMASAK :

-Tumbuk lumat cili merah , bawang merah+bawang putih ,belacan dan udang kering . Bersihkan sayur dan potong ikut pada citarasa sendiri kemudian bersihkan sotong serta potong kecil-kecil .

-Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis bahan tumbuk sampai naik wangi , masukkan sotong dan kacau. Bila udang dah masak masukkan semua sayur dan kacau , masukkan garam dan terus kacau sehingga la sayur masak baru la di tutup api dapur.
                            


3 comments:

  1. salam kak... saje belek2 resepi.. :)

    ni name die sawi raja tak silap kak.. ayah sy suke sgt beli katenye masak goreng belacan sedap!! :)

    ReplyDelete
  2. bayam malabar @ remayung..

    ReplyDelete
  3. Nama sayur ni Sayur Raja.Dalam Bahasa Inggeris tak tahu nama dia.

    ReplyDelete