Pages

Thursday 9 June 2011

Kobis segar dari kebun

Sayur kobis ni saya beli di kebun sayur sebelum balik dari Cameron Higland . On the way sebelum sampai simpang nak turun ke Simpang Pulai ada banyak juga kebun sayur dan kami berhenti di kebun kobis ni sebab saya tertarik dengan sayur kobis yang tumbuh subur . Paling best bila di kebun kobis ni saya boleh pilih sendiri kobis yang saya nak beli , memang best la pengalaman saya potong sendiri kobis ni dari pokoknya . Bila balik ke rumah saya terus masak menu simple ni .


Kobis masak lemak putih

BAHAN-BAHAN :

500 grm kobis
2 cawan santan
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis-rendam sekejap
Garam secukup rasa

* Boleh ditambah sedikit air jika kuah terlalu pekat

CARA MEMASAK :

1. Bersihkan sayur kobis serta dipotong kemudian kupas semua bawang dan dimayang halus.

2.Masukkan santan dan bawang kedalam periuk bersama ikan bilis .Masak kuah santan ini sampai mendidih kemudian masukkan semua sayur kobis tadi serta garam . Kacau semua bahan dan bila sayur masak boleh la ditutup api dapur.


Menu simple sayur kobis ni sedap dimakan dengan ikan goreng dan sambal belacan yummy sedap sangat la nasi mesti bertambah la..



Kebun sayur di Cameron Highland..


Saya la tu baru potong sayur kobis


Happy la lain kali bila ke sana saya nak singgah kebun sayur ni lagi sebab saya boleh pilih dan petik sendiri sayur yang nak dibeli . Harga pun murah dan yang penting sayurnya fresh..

Rabu 23.03.11

No comments:

Post a Comment