Pages

Thursday 9 June 2011

Nasi dagang

Saya cuba masak nasi dagang dan alhamdulillah syukur menjadi juga , masa nak masak nasi dagang ni saya suspen juga al maklum la first time nak cuba resepi baru . Lepas google banyak kali saya tawakal cuba resepi nasi dagang yang saya jumpa DI SINI sementara gulai ikan tongkol saya cuba masak berpandukan resepi di bungkusan rempah yang saya beli di pasar Payang , Kuala Terengganu . Proses nak masak nasi dagang dan gulai ikan tongkol ni tak la susah sangat cuma beras nasi dagang ni perlu la direndam semalam sementara ikan tongkol seelok-eloknya dikukus lebih awal sebelum dimasak gulai . Lepas ni boleh saya cuba masak nasi dagang lagi rupa-rupanya tak la susah sangat dan berbaloi bila masak sendiri kita boleh ubah suai ikut selera sendiri :)

Ini la nasi dagang bersama gulai ikan tongkol dan acar . Kalau makan nasi dagang saya suka tambah telur rebus emmmm memang sedap . Lepas ni saya nak cuba masak gulai ikan aya ni guna resepi tradisional Kelantan pula..

BAHAN-BAHAN :

4 cawan beras nasi dagang
1 tin (400ml) santan pekat
4-5 ulas bawang merah - dimayang
1 cm halia - hiris macam bilah mancis
1 sudu kecil halba
garam
gula


CARA-CARA :


Bersih beras dan rendam. Sekurang-kurangnya 4 jam. Saya rendam semalaman . Ambik 1/4 tin santan. Tambahkan 1/4 cawan air untuk jadikan santan cair. 3/4 tin santan lagi jadikan sebagai santan pekat.

Masak santan pekat bersama bawang, halba, garam dan gula sehingga gula/garam hancur. Jangan biarkan terlalu lama. Nanti nasi akan rasa cepat muak.

Toskan beras. Kukus sekejap lebih kurang 5 minit. Kemudian angkat dan gaulkan dengan santan cair. Kukus semula sehingga nasi masak.

Bila nasi dah masak, angkat dan gaul pula dengan santan pekat. Kukus semula dalam 5 minit. Bila dah siap bolehlah dihidangkan bersama gulai ikan tongkol atau kari ayam.

Sabtu 16.04.11

No comments:

Post a Comment