Pages

Thursday 9 June 2011

Sedapnya lontong daun pisang

Pagi hari Ahad yang lepas saya dan family jalan-jalan ke Kelang sampai la kami singgah ke kampung di Meru . Kami berhenti untuk sarapan di sebuah gerai yang jual macam-macam jenis makanan ada nasi lemak , roti canai , mihun n mee , kuih-muih dan juga lontong dengan kuah lodeh . Nampak je lontong daun pisang terus saya teringin nak makan sekrang ni memang susah dah nak jumpa lontong yang dimasak dalam kelonsong daun pisang sebab hanya mereka yang pakar saja tau masak lontong atau nasi impit di dalam daun pisang . Selalunya lontong yang dimasak dalam dalam daun pisang lebih wangi disebabkan oleh aroma daun pisang dan pemukaan lontong berwarna hijau dari daun pisang juga . alhamdulillah sedap lontong yang saya makan pagi tu insyallah kalau ada peluang teringin saya nak bersarapan di kedai tu lagi bila ada peluang jalan-jalan ke Meru lagi .


Lontong dengan kuah lodeh dan dimakan bersama sambal tumis kerang serta telur rebus emmm sedapnya alhamdulillah...


Lontong ni ada kesan warna hijau dari daun pisang dan bau lontong ni lebih harum..



Anak-anak saya makan roti canai bersama kuah kari kentang yang sedap , insyallah lain kali boleh kita sarapan di kedai kat Meru ni lagi..

Selasa 26.04.11

No comments:

Post a Comment