Pages

Thursday 9 June 2011

Mee hailam

Selalu bila nak makan mee hailam yang sedap saya suka ajak suami ke restoran dekat dengan rumah saya ni sebab senang order je lepas tu boleh nikmati tanpa perlu masak sendiri . Mee hailam ni kan banyak guna bahan-bahan mentah macam sotong , udang , ayam dan sayur-sayurannya so memang lama la juga penyediaan sebelum siap terhidang mee ni untuk di jamu selera . Tapi bila masak sendiri lagi puas hati kan sebab boleh ikut citarasa dan selera sendiri so semalam saya masak la mee hailam untuk kami sekeluarga makan malam , alhamdulillah anak-anak dan suami suka . Bahan-bahan rencah masih ada dalam peti sejuk so saya ingat petang ni kalau masak lagi mee hailam pun sedap juga kan....

                    

BAHAN-BAHAN:
resepi untuk makan 4-5 orang

300gm udang sederhana besar
300gm daging ayam
3 ekor sotong saiz besar
peket fish ball
1 peket mee
3-4 cawan air
1-2 sudu besar cili kisar
3-4 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap cair
2 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil minyak bijan
1 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos nampla
2 biji telur
Sedikit sayur sawi
Sedikit bunga kobis
1 batang carrot
2 biji tomato masak ranum
Sedikit tepung jagung n air - dibancuh
Garam secukup rasa
Daun sup dan cili merah secukupnya

Cili kering direbus sampai lembut dan kemudian dikisar bersama bawang merah dan bawang putih secukupnya .

CARA-CARA MEMASAK:

Bersihkan udang dan sotong kemudian tos dan ketepikan kemudian potong isi ayam menjadi ketulan kecil . Potong fish ball kemudian bersihkan semua sayur dan potong ketepikan semua bahan-bahan ni.

Panaskan sedikit minyak dan tumis cili kisar sampai pecah minyak dan cili masak kemudian masukkan ketulan isi ayam tadi dan kacau sehingga isi ayam masak dan kemudian boleh la dimasukkan air . Masukkan carrot dan bunga kobis tadi biar sampai kuah hampir mendidih . Masukkan semua sos cili, sos tiram , minyak bijan , kicap manis n cair , sos nampla dan kacau semua bahan ni .

-Masukkan semua udang serta sotong dan kacau semua bahan kemudian rasa sama ada cukup semua perisa kalau tak cukup tambah ikut selera masing-masing . Masukkan telur sebiji demi sebiji biar sekejap sampai telur masak dan masukkan sayur sawi , buah tomato dan kacau . Masukkan bancuhan tepung jagung dengan sedikit air untuk bagi kuah pekat . Kacau semua bahan dan kalau kurang masin baru la ditambah garam .

- Akhir sekali masukkan mee dan kacau semua bahan dan biar kuah mendidih dan boleh la ditutup api dapur . Bila nak hidang boleh la ditabur daun sup , cili merah dan juga bawang goreng .

Jumaat 22.04.11

No comments:

Post a Comment