Pages

Thursday 9 June 2011

Masak lemak cili api tempoyak pucuk ubi

Punya la panjang nama menu ni kan , masak lemak cili api pucuk ubi ni special sikit sebab ada tambahan tempoyak . Kalau di kampung suami saya di Kuala Klawang tempoyak memang ditambah dalam menu masak lemak cili api especially bila musim durian macam sekarang ni sebab tempoyak kan banyak dibuat so selalunya menu masak lemak cili api akan ditambah tempoyak bagi lagi sedap laa . Memang masakkan masak lemak cili api akan jadi bertambah enak dengan adanya tempoyak fresh . Kalau nak tau macam mana sedap rasanya masak lemak cili api campur tempoyak ni kena la masak sendiri tapi mesti guna tempoyak home made yang fresh ya bukan yang di beli di kedai .

Saya bagi resepinya yang cukup senang nak dimasak so boleh la cuba ya . Walaupun menu ni nampak je senang nak dimasak tapi masih ada cara yang perlu di ikut supaya menu gulai cili api yang kita masak tu betul-betul menjadi macam masakkan original Nogori Sembilan yang paling penting santan mesti fresh dan pekat , mesti guna kunyit hidup yang cukup matang dan cili api yang kecil-kecil cili api burung tu kalau guna garam mesti yang kasar dan macam-macam lagi la . Dulu masa saya mula-mula masak memang kurang menjadi gulai cili api saya ni tapi bila dah selalu masak dan saya pun banyak perhati kan cara mak mertua masak so slowly saya belajar la cara betul nak masak menu ni dan alhamdulillah En.Husband cakap masak lemak cili api saya dah menetapi piawaian standard resepi original mak mertua den tu heeeeee....

                 
BAHAN-BAHAN :

1 ikat pucuk ubi - ambil daun saja
2 sudu besar tempoyak-boleh tambah
1 keping asam keping-saiz sedang-sedang ya
3-4 cawan santan pekat - boleh tambah ya
Segenggam ikan bilis - boleh tambah
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

10 biji cili api
2-3 cm kunyit hidup

CARA MEMASAK :

- Masukkan semua bahan tumbuk , ikan bilis serta santan pekat dalam periuk kemudian dikacau supaya cukup mesra dan biarkan kuah hampir mendidih . Masukkan asam keping dan garam , kacau kemudian boleh la dimasukkan semua pucuk ubi . Biarkan kuah memdidih dan bila pucuk ubi dah cukup empuk serta masak baru la boleh ditutup api dapur .

* Jika tempoyak dah mula masam boleh la dicampur sedikit gula tetapi sebaik-baiknya guna la tempoyak fresh home made baru la sedap menu ni..

Rabu 04.05.11

No comments:

Post a Comment