Pages

Thursday 9 June 2011

Kek keju buah blue beri....yummy..

Cheese cake lagi..favorite kami sekeluarga..
Non baked cheese yang sangat sedap dan mudah nak dibuat..
hmm yummy..

Resepi asal cheese cake ni saya dapat dari internet tapi saya dah ubah ikut selera kami sekeluarga . Selalunya macam tu la saya ni belajar buat apa pun jenis resepi baru semuanya bermula dari trial n error . Banyak juga resepi baru yang saya cuba dan akhirnya saya dapat la resepi favorite saya sendiri..

BAHAN-BAHAN :

250 grm cream cheese
200 grm cream/whipping cream- 1 kotak kecil
100 grm gula castor - boleh tambah jika suka lebih manis
15 grm gelatin halal brand Nona
100 ml air suam
Blueberry filling

BASE :
200 grm biskut digestive atau biskut marie
100 grm butter dicairkan

Biskut digestive dihancur halus kemudian digaulkan dengan butter yang dicair sehingga cukup sebati dan boleh dipadat atau dikepal-kepal . Kemudian semua adunan biskut ni tekankan sampai padat dalam bekas yang sesuai . Sejukkan selama 30 minit - 1 jam.


FILLING :

Putar 250gm cream cheese bersama gula castor hingga kembang.Setelah kembang, masukkan semua cream/whipping cream dan pukul hingga lembut & sebati. Ketepikan.

Bancuh gelatin + 100ml air suam . Masukkan gelatin ini ke dalam adunan chream cheese tadi dan gaul semua bahan sehingga cukup mesra.

Tuang adunan cream cheese tadi ke atas base. Sejukkan didalam peti sejuk dan bila dah keras, keluarkan & hias dgn blueberry filling.


4 comments:

  1. salam kak. mohon izin kak nanie, saya nak pinjam resepi ni...terima kasih kak. saya baru belajar nak buat cheese kek. ^_^.

    ReplyDelete
  2. Sis..sjuk kt peti ats ke bwh

    ReplyDelete
  3. EMMM.... NAK TAU CARE CAIRKAN KEJU , TAK TAHU TAU ...... SUSAH LAH CMNI .....

    ReplyDelete
  4. Nampak sedapnya... rase nak wat lg plak gune resepi nennie...

    ReplyDelete