Pages

Friday, 3 February 2012

NASI BRIYANI harum semerbak

Semerbak harum dapur saya dengan bau wangi nasi briyani ni sampai anak bongsu saya Adam 2-3 kali masuk dapur sebab nak tau Mama masak apa untuk makan tengahari . Saya jarang masak nasi briyani sebab kami sekeluarga lebih suka makan nasi minyak atau nasi tomato cuma kali ni saya nak cuba masak briyani guna rempah briyani jenama ADABI dan alhamdulillah sedap . Lain kali saya nak cuba masak nasi briyani guna rempah  jenama lain pula . Saya masak ayam masak merah dengan acar mentah/jelatah dan dalca daging untuk dimakan dengan nasi briyani ni..

Nasi briyani bersama ayam masak merah , acar mentah dan dalca daging , jemput semua makan sila la menjamu selera . Saya masak nasi briyani ni berpandukan pada resepi yang disediakan pada bungkusan rempah nasi briyani ni .

BAHAN-BAHAN:

4 cawan beras basmathi
5 cawan air
1 cawan susu cair
3 helai daun pandan - disimpul & ikat
100 gm kismis
100 gajus - digoreng
5 sudu besar minyak sapi untuk menumis
Garam secukup rasa
Daun sup dan bawang goreng untuk hiasan

BAHAN TUMISAN DIKISAR :

6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
4 cm halia


REMPAH TUMISAN :

30 gm rempah briyani ADABI
3 biji buah pelaga
1 inci kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji bunga cengkih

CARA MEMASAK :

Kupas semua bawang dan halia serta dipotong dan semuanya dikisar sehingga halus . Basuh beras dan rendam beras selama 30 minit kemudian ditos ketepi kan dulu , goreng buah gajus ditos dan ketepikan .

Periuk nasi di letakkan atas dapur dulu untuk menumis semua bahan-bahan . Panaskan semua minyak sapi dalam periuk nasi kemudian tumis semua bahan tumisan yg dikisar dan biar sampai bawang masak kekuningan . Masukkan rempah dan biar sampai rempah masak menjadi wangi .

Kemudian masukkan semua air dan susu cair , daun pandan serta biarkan sampai mendidih dan boleh la dimasukkan semua beras , garam secukup rasa dan kacau bagi mesra semua bahan-bahan . Terus angkat periuk nasi ini dan masukkan ke dalam badan periuk nasi untuk proses masak seterusnya macam kita masak nasi biasa guna eletrik . Bila nasi dah masak boleh la di gaul perlahan-lahan nasi dan dimasukkan semua kismis dgn buah gajus serta dikacau rata kemudian boleh la ditutup suis periuk nasi ini .

DALCA

BAHAN-BAHAN :
300 grm daging lembu batang pinang
1 peket rempah kari daging
4 cawan santan - boleh tambah
1 biji terung bulat
4 biji ubi kentang
1 biji carrot
100 grm kacang dal - boleh ditambah

BAHAN-BAHAN TUMISAN :

4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
3 cm kayu manis
3 biji bunga lawang
1 biji bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 peket serbuk kari daging
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :

Kisar semua bawang merah , bawang putih dan halia . Kacang dal direbus sehingga empuk & ditos , saya ambik sedikit air rebusan kacang dal untuk dicampur dalam kuah dalca ni . Bersihkan daging dan potong kecil-kecil . Kupas semua kulit bawang dan halia kemudian ditumbuk lumat . Bersihkan semua sayur dan di potong ikut saiz yang sesuai .

Panaskan minyak secukupnya dan tumiskan semua bahan yang ditumbuk tadi , kulit kayu manis , bunga lawang+bunga cengkih , buah pelaga . Kacau sampai bawang menjadi layu dan terus di masukkan rempah kari yg sudah dibancuh dengan sedikit air tadi dan kacau , biar sampai rempah masak dan terbit minyak.

Masukan semua santan bersama dengan air rebusan kacang dal , daging dan biarkan daging masak serta menjadi empuk . Masukkan ubi kentang dan biar ubi masak sehingga empuk kemudian boleh la masuk carrot . Bila carrot agak empuk boleh dimasuk kacang dal , terung serta garam secukup rasa dan kacau sekejap dalca ini . Bila semua sayur dah empuk boleh la ditutup api dapur .

AYAM MASAK MERAH
BAHAN-BAHAN:


1 ekor ayam - dipotong 8 atau 12 bahagian
Garam dan gula secukup rasa
tomato sos secukupnya
cili sos secukupnya
3 sudu besar cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Daun sup/bawang untuk hiasan


BAHAN-BAHAN DIKISAR :
7 biji bawang merah
3 biji ulas bawang putih yang besar
4 cm halia
3 batang serai


REMPAH TUMISAN :
1 batang kayu manis
3 biji bunga cengkih 
1 biji bunga lawang
5 biji buah pelaga


CARA MEMASAK :

-Semua bahan-bahan dikisar perlu dipotong kecil-kecil . Ayam dibersihkan kemudian dipotong dan digaul dengan garam dan kunyit . Panaskan minyak secukupnya dan goreng ayam sehingga masak .

-Panaskan minyak secukupnya untuk menumis dan tumiskan bahan-bahan dikisar dengan bahan rempah sehingga wangi semerbak kemudian boleh la dimasukkan cili kisar dan digaul rata . Biarkan sampai cili masak dan pecah minyak . Masukkan gula, garam , cili/tomato sos dan kacau lagi . 

-Kemudian masukkan ayam ke dalam sambal dan gaul rata sampai mesra . Terus mengacau untuk 10 minit lagi dan tabur daun sup/bawang ke atas ayam dan boleh la dimatikan api dapur.

22 comments:

  1. eemmm sedapnya bau ...
    hanim pun dah lama tak buat nasi beriani ni. rasa mcm nak buat la .........

    ReplyDelete
  2. sedapnya kak......lama dah x makan nasi briyani ni...lapo terus perut ni

    ReplyDelete
  3. tq kak nanie sudi add blog sy...

    ReplyDelete
  4. salam kak..baru nk cuba resepi ni..tp nk tny, sukatan kt atas tu agak2 utk bape org mkn ye?

    ReplyDelete
  5. sedapnya..ayam merah tu betul-betul menggoda..nyummi!!

    ReplyDelete
  6. salam kenalan kak...zila datang nak mkn nasi beriyani...

    ReplyDelete
  7. trima kasih resep nasi briyani bu nannie, saye di pontianak, mau nanya bahan gajus itu apa ?

    ReplyDelete
  8. trima kasih resep nasi briyani bu nannie, saye di pontianak, mau nanya bahan gajus itu apa ?

    ReplyDelete
  9. trima kasih resep nasi briyani bu nannie, saye di pontianak, mau nanya bahan gajus itu apa ?

    ReplyDelete
  10. sedapnyer kak.. wiken nak wat nasi beriani resepi akak ni.. request somi saya... weyyy x sabar rasanya kak.... dah sampai anak tekak dah ni...

    ReplyDelete
  11. Saya nak cuba nasi bariani nampak simple dan senang aje Terima kasih

    ReplyDelete
  12. Thanks krana sudi berkongsi resepi ni..sya akan cuba nnti

    ReplyDelete
  13. Saya mmg nak masak Nasi Briyani hari ni tgh usha resepi ni......

    ReplyDelete
  14. nyum2 .. sedap nye sis nennie .. nak cubalah terima kasih yer resepinyer ...

    ReplyDelete
  15. terliur tgok resepi ni..mmg sedap kalau kena waktu tengahari

    ReplyDelete
  16. sedapnye..
    singgah sini cari resepi nasi briyani.. ;)

    ReplyDelete
  17. insyallah sya akan mencuba resepi ini..tksh kak.

    ReplyDelete
  18. Nampak cm bes..nk try untk hdangan tgahari nie...thanks 4 resipi yg simple...

    ReplyDelete
  19. Assalam sis...nampak sedap bangettt....share resepi ya

    ReplyDelete
  20. Assalam...mohon share resepi ye.. Tgh plen nk msk tuk juadah bbuke..

    ReplyDelete
  21. mhon copy/share kak..thnks..

    ReplyDelete