Pages

Monday 20 June 2011

ROLL KULIT KAYU MANIS

Selalunya bila nak makan cinamon roll yang sedap saya akan beli di outlet Cinnabon la hmm cukup sedap bun kulit kayu manisnya . Saya try buat cinamon roll sendiri guna puff pastry ready made dan hasilnya sangat sedap . Senang je nak buatnya dan hasilnya yummy dan anak-anak suka sangat kejap je habis hehehe . Paling best bila masak sendiri kita dapat la makan cinamon rolls yang masih fresh panas suam-suam kuku je so memang terasa caremel gula perang yang di campur dengan serbuk kulit kayu manis.

Petang saya buat cinamon roll ni dapur saya jadi semerbak bau harum aroma kulit kayu manis . Adlina yang baru balik sekolah teruja dengan bau wangi cinamon rolls dan dia terus kecek kat saya nak makan cinamon rolls hmmm yummy sedap ya.



BAHAN-BAHAN :

Pastry puff ready made -saya guna brand KAWAN
gula perang (brown sugar) - ikut pada kita nak guna banyak mana
mentega- nak disapu pada pastry puff
serbuk kayu kayu manis secukup rasa
sebiji telur dicampur satu sudu kecil susu-pukul


CARA MEMBUATNYA :
  1. Campurkan gula perang dengan kulit kayu manis secukupnya dan dikacau bagi sebati.
  2. Ambil sekeping kulit puff pastry, dipotong menjadi 3 keping yang sama saiz kemudian disusun memanjang dan di sambung dengan menekan setiap hujung pastry dengan mengguna garpu .
  3. Sapukan butter secukupnya atas kepingan pastry ni . Kemudian taburkan campuran gula dan kulit kayu manis tadi .Mula gulung dari hujung sampai habis dan letak diatas tray pembakar . Tekan pastry ni secara perlahan-lahan sehingga pastry menjadi sedikit leper sahaja . Sapu sedikit telur atas pastry dan tabur campuran kayu manis dan gula keatas pasrty ni .
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 minit atau kuning keemasan, Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan.

No comments:

Post a Comment