Pages

Monday 13 June 2011

Cheese cake oreo

Hari Sabtu lepas saya buat majlis birthday anak sulung saya Aisyah dan untuk dessert saya buat kek cheese ni mmmm seedapnyaaaaa . Resepi untuk cheese cake ni saya dapat dari blog MAT GEBU - DAPUR TANPA SEMPADAN , thanks Mat resepi cheese kek ni memang sedap . Resepinya mudah nak di ikut dan dibancuh , tu yang best bila siap sedap laaaa sangat yum yum... 


BAHAN-BAHAN :

250 grm cream cheese
200 grm cream/whipping cream- 1 kotak kecil
100 grm gula castor - boleh tambah jika suka lebih manis
1 1/2 sudu besar gelatin halal brand Nona
120 ml air suam
8 keping biskut oreo dihancur-masuk dalam adunan cheese

BASE :
200 grm biskut oreo-dihancurkan
100 grm butter dicairkan

Biskut oreo dihancur halus kemudian digaulkan dengan butter yang dicair sehingga cukup sebati dan boleh dipadat atau dikepal-kepal . Kemudian semua adunan biskut ni tekankan sampai padat dalam bekas yang sesuai . Sejukkan selama 30 minit - 1 jam.

FILLING :
Putar 250gm cream cheese bersama gula castor hingga kembang.Setelah kembang, masukkan semua cream/whipping cream dan pukul hingga lembut & sebati. Ketepikan.
Bancuh gelatin + 120ml air suam . Masukkan gelatin ini ke dalam adunan chream cheese tadi dan gaul semua bahan sehingga cukup mesra . Kemudian masukkan semua biskut oreo yang dihancur dan digaul rata 

Tuang adunan cream cheese tadi ke atas base. Sejukkan didalam peti sejuk dan bila dah keras, keluarkan & hias dgn blueberry filling.

Enaknya oreo , biskut favorite anak-anak saya...

5 comments:

  1. TO KUAZUE,
    YUM YUM MEMANG SEDAP NIII , THANKS YA KUAZUE SUDI FOLLOW BLG BARU AKAK NI TERHARU AKAK..BLOG LAMA AKAK TU DAH TAK BOLEH GUNA HUWAAAAAAA SEDIH NI TAPI APA NAK BUAT AKAK TERUSKNA LA DGN BLOG BARU NI

    ReplyDelete
  2. nak buat kek ni... ermm untuk base dia, biskut oreo yang ada inti tu kita buang ek?

    ReplyDelete
  3. Minta izin share resepi ye...

    ReplyDelete
  4. saya share resepi ye..tq

    ReplyDelete