Pages

Friday 24 June 2011

Sup yee mee

Semalam saya masak menu simple lagi tapi anak-anak dan suami suka hehehe senang kerja memasak akak ni . Masak la apa pun mesti habis nyer syukur alhamdulillah...
Ini la rupa sup yee mee sonang yo nanti akak bagi resepinya , mudah dimasak sedap dimakan . Yang penting semua bahan cukup macam ada ayam , ada sotong atau udang , fish ball atau apa jenis ball letak sayur hmmm sungguh menyelerakan...masak macam ni lagi berkhasiat dari makan mee segera .

BAHAN-BAHAN :

1 peket yee mee 
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2 ketul dada ayam yang agak besar
Sotong atau udang kuantitinya ikut pada selera kita la
2 peket fish ball
1 peket crab stick
2-3 pokok sawi
1 batang carrot
Bunga kobis
4-5 cawan air
1 kiub ayam
1-2 sudu besar sos tiram
Sedikit minyak bijan
Garam secukup rasa

*Jika nak kuah lebih banyak tambah air lagi. Kita boleh tambah lagi bahan rencah ikut pada selera masing-masing ya.

CARA MEMASAK :

- Kupas semua bawang dan dimayang halus , potong isi ayam kecil-kecil dan bersihkan sotong dan udang serta potong sotong kecil-kecil juga . Bersihkan sayur sawi dan carrot dan potong ikut pada citarasa kita.

- Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang , biar sampai bawang layu dan masukkan ayam dulu dan kacau semua bahan sampai ayam masak kemudian masukkan udang dan sotong kacau sekejap dan terus masukkan semua air . Kemudian masukkan minyak bijan , sos tiram dan kiub ayam . Kacau semua bahan serta biarkan sampai sup masak dan mula mendidih . Rasa masin sup ini jika kurang masin baru la ditambah garam.

- Masukkan carrot , crab stick yang dah dipotong 2 dan semua jenis fish ball atau ball perisa lain , kacau biar kuah mendidih kejap dan masukkan sayur sawi pula . Bila sayur sawi dan masak boleh la ditutup api dapur.

-Masukkan yee mee dalam mangkuk yang sesuai dan terus tuang kuah yang masih mendidih ni , biarkan yee mee lembut sikit serta kuah menjadi tidak terlalu panas dan boleh la menjamu selera.


Jom makan sup yee mee ni ..

No comments:

Post a Comment