Pages

Monday 20 June 2011

Sup ayam ringkas pembuka selera

Hari ni saya terasa nak makan menu yang simple saja so untuk makan tengahari saya masak sup ayam yang dicampur dengan fucuk/suhun dan saya goreng ikan bersama sayur kangkung yang ditumis dengan ikan bilis saja . Menu simple tapi cukup sedap untuk kami sekeluarga nikmati....


BAHAN-BAHAN:

500grm ayam - dipotong 
2 peket campuran suhun n fucuk
Garam dan serbuk lada hitam secukup rasa
Air mencukupi untuk kuah sup
Daun sup-diracik
Bawang goreng secukupnya

BAHAN-BAHAN TUMIS :

2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
2 cm kayu manis ( 1 ketul )
1 biji bunga lawang
2 biji bunga cengkih
2 biji buah pelaga

CARA MEMASAK :

- Potong ayam kepada bahagian yang kecil-kecil . Semua bawang , halia di kupas kulit dan dimayang halus . Suhun dan fucuk direndam dan bila dah kembang ditos dan ketepikan . Kalaua da daun sup boleh la diracik halus

-Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bahan tumis serta semua bawang/halia tadi . Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk .Biarkan kuah hampir mendidih dan boleh la dimasuk semua ayam serta serbuk lada hitam dengan garam secukupnya  . Kacau semua bahan serta biar sampai ayam masak .

-Masukkan semua suhun/fucuk dan kacau sup sekali-sekali dan biar bila fucuk dah nampak lembut boleh la ditutup api dapur ( anggaran dalam 5 minit jangan masak terlalu lama nanti suhun jadi terlalu lembik ) .Akhir sekali boleh la ditabur la daun bawang dan bawang goreng ( jika ada )

Anak saya Adlina hanya nak makan sup dengan nasi saja , simple macam ni pun dah cukup sedap untuk anak saya makan syukur alhamdulillah..anak-anak saya memang tak cerewet bab makan kalau dimasak sup lagi laju mereka makan . Senang kerja memasak mama , thanks sayang..

No comments:

Post a Comment