Pages

Thursday 9 June 2011

3 hari di Kota Bharu

Kami holiday di Kota Bharu selama 3 hari 2 malam dan sepanjang masa di sana kami makan macam-macam juadah tradisional Kelantan , alhamdulillah semuanya sedap . Paling sedap ialah nasi kukus yang kami sekeluarga makan masa malam pertama kami di sana , saya lupa nama gerainya tapi gerai ni berdekatan dengan perumahan flat di tengah bandar Kota Bahru . Nasi kukusnya cukup sedap dimakan dengan ayam goreng berempah dan 3 jenis kuah. Saya tengok masa malam tu gerai nasi kukus ni memang penuh dengan pelanggan , tu tandanya gerai ni memang terkenal di kalangan penduduk Kota Bharu . Masa on the way nak ke Pantai Cahaya Bulan pula saya beli kuih akok dari peniaga yang jual di depan rumah dan ishhhh sedap betul la kuih akok yang dimasak dengan cara tradisional tu kuih akok tu lembut cukup santan dan telur yang diguna memang the best akok yang pernah saya makan selama ni .

Sambil jalan-jalan melihat tempat baru best juga cuba masakkan tradisional masyarakat setempat...


2 kali kami bersarapan di Kedai Kopi Din Tokyo yang terletak berhampiran dengan bangunan TNB dan memang sedap semua makanan kat sini..


Anak-anak dan hubby baru habis berjamu selera sarapan pagi..


Pengalaman baru untuk anak-anak dapat makan di kedai kopi ni , kami duduk di meja batu berbentuk U dan owner kedai ada di tengah sambil ambil order dan bancuh minuman . Kat kedai kopi ni ada teh tarik Misha Omar :)


Kopi O kurang manis dimakan dengan nasi berlauk daging kerutup hmmm sedapnya . Macam-macam nasi dijual dalam bungkusan yang disusun sepanjang meja makan . Ada nasi kerabu yang dibungkus dalam daun pisang , nasi dagang , nasi minyak , nasi lemak dan kuih muih . Harga makanan dan minuman pun berpatutan..



Anak-anak makan nasi lemak...

Lepas dah sarapan kami jalan-jalan di sekitar bandar dan time lunch kami makan di restoran belakang Istana , kedai makan/restoran Cikgu yang terkenal di Kota Bharu . Kena pegi awal sebab nanti ramai pengunjung sebab tarikan utama di sini ialah macam-macam ulam yang dimakan dengan budu campur tempoyak . Selain tu ada menu ikan keli goreng , ikan bakar , ayam goreng dan macam-macam lauk-pauk . Hubby saya memang suka makan budu so memang kami makan di tempat yang sesuai dengan selera kami semua , saya makan budu tapi brand budu Ketereh saja yang sedap pada selera saya la.


Di restoran ni first time saya dan hubby makan budu dicampur serai , limau nipis , cili api dan tempoyak . Kombinasi yang sangat menarik dan sedap laaa . Makan pula dengan ikan bakar dan ikan keli goreng garing serta ulam-ulaman . Saya mesti makan ulam yang dicicah budu baru sodap , saya terlupa la nak ambil deretan gambar lauk-pauk dan ulam-ulaman yang banyak sangat di restoran Cikgu ni sebab best sangat berjamu selera heeeeeee...


Pilihan lauk yang hubby suka , saya makan nasi dengan ulam-ulaman dan ikan keli goreng sementara anak-anak makan nasi dengan ayam goreng dengan kuah masak lemak dan sayur kobis . Kami minum air sirap bercampur biji selasih , syukur alhamdulillah sedap dan harga pun berpatutan 5 orang makan baru RM24 cukup murah dengan macam-macam juadah yang kami ambil hari tu.



Sebelah petangnya kami ke Pantai Cahaya Bulan..anak-anak saya happy dapat main layang-layang..


Satay ikan yang sedap..


Kami makan di Pantai Cahaya Bulan..

Cantik pemandangan tepi pantai dan angin tiup kuat betul masa petang kami di sana tu . Anak-anak seronok main layang-layang insyallah kami akan ke Kota Bharu lagi..



Ini la dinner kami , nasi kukus dengan ayam goreng berempah yang sedap sangat tu..


Sedap betul la nasi kukus ni dengan kuah yang ada dalam 3-4 jenis..

Nak pegi lagi la ke Kota Bharu , best !!

Jumaat 25.03.11

No comments:

Post a Comment