Pages

Friday 27 July 2012

Kuih ketayap gebu

Hari ni dah masuk hari ke 7 Ramadhan dah seminggu kita berpuasa ya . Kuih ketayap gebu yang senang nak dimasak ni saya buat semalam dan kuih ni memang kegemaran anak-anak saya...

BAHAN-BAHAN :

1 cawan tepung
1 biji telur
1/2 cawan pati santan
1 cawan air
2 sudu besar minyak
sedikit pati daun pandan atau pewarna hijau
1-2 cubit garam

BAHAN INTI :
2 cawan parutan putih kelapa
1 cawan gula melaka - boleh tambah
3 sudu gula pasir
1/4 cawan air 
1 helai daun pandan - disimpul
1/2 sudu kecil tepung gandum

CARA MASAK INTI :

Masukkan semua kelapa parut , gula melaka , gula pasir , daun pandan dan air . Kacau semua bahan sehingga sebati jika inti kurang manis baru la di tambah gula pasir atau gula melaka . Akhir sekali masukkan tepung gandum tujuan tepung gandum di masak sekali supaya inti tidak terlalu lembik atau berair . Kacau semua bahan sehingga inti masak dan boleh la ditutup api dapur dan ketepikan dulu .

CARA MASAK :

Satukan semua tepung , air , santan , minyak dan telur ke dalam bekas yang sesuai dan kacau sehingga sebati . Pastikan tiada ketulan tepung dan kacau rata .


Panas kan non stick frying pan dan letak sedikit minyak masak . Ceduk sesenduk bancuhan tepung dan tuang dalam frying pan ni dan goyang pusing-pusing frying pan sehingga semua bancuhan tepung rata dalam frying pan ni . Masak kedua belah bahagian dan guna api dapur yang kecil untuk masak . Ulang proses masak sampai habis bancuhan kulit ni .


Bila kulit/crepe dah masak boleh la di letak inti kelapa seperti dalam gambar di atas , lipat kulit untuk tutup inti kemudian lipat kedua belah tepi kulit dan gulung secara perlahan-lahan . Dah siap..

1 comment:

  1. Best dah cube memang gebu...nyum..nyummy slesai dah unt bekalan anak jamuan raya disekolahnye....tq nannie

    ReplyDelete