Pages

Thursday 9 June 2011

Gulai tempoyak ikan talapia

Resepi gulai tempoyak ni dah banyak kali juga saya masukkan dalam blog saya ni so kali ni macam siaran ulangan la juga kan . Sekarang ni kan musim durian kat area perumahan saya ni ada 5 gerai tepi jalan jual durian dan harga murah pula tu . Saya pun baru je buat tempoyak dan pagi tadi masa pegi kedai kat rumah saya ni ada pula ikan talapia fresh mmmm apa lagi terus la saya teringat nak masak gulai tempoyak ikan talapia pink ni .

Sedapnya ikan talapia fresh ni langsung tak ada rasa dan bau hanyir kena pula dengan kuah gulai tempoyak yang saya baru buat fresh tak masam sangat , berselera betul la makan tengahari tadi syukur alhamdulillah...


BAHAN-BAHAN :

2 ekor ikan talapia yang besar
2 batang serai - dititik
3-4 sudu besar tempoyak
1 keping asam keping- kalau tempoyak dah masam tak perlu la ditambah asam keping
Air secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

1-2 cili merah - kalau nak pedas tambah la cili api
2 cm kunyit hidup
4 biji bawang merah
1 ulas bawang putih

CARA MEMASAK :

- Masukkan semua bahan tumbuk dalam periuk , serai , air dan asam keping kemudian masak kuah sampai hampir mendidih . Masukkan semua ikan talapia dan garam , kacau . Biarkan kuah memdidih dan ikan masak baru la ditutup api dapur.

* Jika tempoyak dah mula masam boleh la dicampur sedikit gula .

Khamis 28.04.11

No comments:

Post a Comment