Pages

Thursday 9 June 2011

Cupcake coklat peanut butter

Hari ni saya masak cupcake coklat lagi dan kali ni untuk toppingnya saya guna mentega kacang berjalur coklat yang siap dijual . Mudah serta cukup sedap dan saya taburkan sedikit hiasan gula bewarna . Kombinasi yang kek coklat dengan mentega kacang yang sungguh lazat...

Yum yum sedapnya...sekali makan mesti nak lagiiii....

BAHAN-BAHAN :

 biji telur
1 cawan butter
1 cawan gula castor
1 1/2 cawan tepung naik sendiri
1 sudu besar serbuk koko
1/2 cawan susu segar
1 sudu esen vanilla

TOPPING:

Mentega kacang dengan jalur coklat secukupnya
Gula hiasan bewarna

CARA BANCUHAN :

- Dalam bekas yang sesuai masukkan semua telur dan pukul telur sekejap anggaran 2 minit kemudian masukkan gula dan butter . Pukul semua bahan sampai kembang dan fluffy.

- Masukkan susu segar , tepung , vanilla esen dan pukul semua bahan selama 2-3 minit atau sehingga adunan menjadi creamy sebati .

- Masukkan bancuhan ini ke dalam paper cup yang sesuai . Pre-heat oven selama 5 minit dalam suhu 167 darjah celcius . Bila habis semua adunan di masukkan dalam paper cup , boleh la dibakar cupcake ini dalam suhu 170 darjah celcius selama 20 minit atau sampai cake masak .

- Keluarkan cake dan biar sampai betul-betul sejuk sebelum boleh disapu topping .

* Nak tau cake dah masak ialah dengan mencucuk lidi ke dalam aduanan kek itu , kalau lidi yang ditarik keluar dari kek tu bersih maknanya cake dah masak tapi kalau ada tepung yang melekat kiranya belum masak la kek tu so kena la masuk balik dalam oven dan bakar lagi sampai la kek tu masak...

Hmmmm yummy cukup sedap kombinasi kek coklat dengan mentega kacang bercoklat ni . Kejap je habis...

Jumaat 25.02.11

No comments:

Post a Comment