Pages

Friday 24 June 2011

Kuih cek mek molek

Hujung minggu yang lepas saya beli keledek warna ungu dan masa beli tu ingat nak masak pengat keledek tapi hari ni saya buat kuih cekmek molek pula lepas saya cari resepinya di internet . Senang juga nak buat kuih ni dan hasilnya emmm sedap laaa...

                    
Ni la rupa kuih cekmek molek yang dah siap actually kuih ni bukannya terover digoreng sampai jadi gelap tapi mungkin keledek ni warna purple so bila dah digoreng warnanya bertukar gelap . Lain kali saya nak guna keledek color oren atau kuning mesti warna kuih cekmek molek ni pun jadi cerah tapi yang penting rasanya masih sama sedap..

BAHAN-BAHAN :

Tepung gandum secukupnya
500 gm ubi keledek - direbus dan dilenyek
sedikit garam
gula secukupnya (untuk inti)
CARA MEMASAK :
- Rebus ubi keledek sampai lembut dan toskan air kemudian lenyek ubi keledek dan masukkan tepung gandum serta sedikit garam.
- Kepal-kepal dan diuli jadi bentuk bujur kemudian leperkan doh dan isikan bahagian tengah dengan gula kemudian uli balik dan bentukkan doh jadi bentuk bujur.
- Panaskan minyak secukupnya dan goreng adunan sampai masak. Angkat dan tos tunggu sejuk dulu baru la makan sebab gula dalam kuih masih panas .

Ini la adunan tepung dengan keledek warna purple..

No comments:

Post a Comment