Pages

Thursday 30 June 2011

Pie ubi kentang n sosej

Saya masak pie simple dengan inti ubi kentang bercampur sosej . Puff pastry jenama Kawan memang paling best diguna cantik je naik pastrynya bila dah masak . Macam-macam resepi yang boleh diguna puff pastry ni dan hasilnya sangat memuaskan .


Kalau nak pie cantik seelok-eloknya puff pastry untuk bahagian atas pie ni dipotong bulat juga tapi saya sayang la pula nak buang bahagian tepi puff pastry ni so pie saya jadi bentuk 4 segi la....ok la kan yang penting pie ni memang sedap ikut selera kami sekeluarga...lain kali boleh saya buat lagi pie sebab anak-anak saya cukup suka..

BAHAN INTI PIE :

4 biji ubi kentang - dikupas serta potong dadu kecil-kecil
5 batang sosej di potong dadu kecil juga
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
1 sudu kecil tepung jagung
1 cawan susu segar kotak
Sedikit italian mix herbs
Sedikit serbuk lada hitam
1 sudu besar butter untuk menumis
Secubit garam

BAHAN LAIN :

2 bungkus puff pastry (jenama kawan saiz 4 inci x 4 inci)
Telur + 1 sudu kecil susu dikacau rata - utk disapu atas pie.


CARA MEMBUATNYA :

UNTUK INTI PIE:- Panaskan mentega dalam periuk, kemudian tumis bawang putih dan merah yang dimayang halus . Kacau sampai bawang layu dan wangi kemudian masukkan ubi kentang tadi dan kacau dan biarkan sampai ubi kentang masak . Masukkan semua sosej , serbuk italian herbs dan kacau bagi sosej masak kemudian masukkan susu yang dicampur dengan tepung jagung tadi ke dalam adunan inti ni . Terus kacau dan masukkan serbuk lada hitam serta garam secukup rasa . Kacau hingga inti jadi pekat, padamkan api dapur dan ketepikan bagi sejuk.


2. Ambil bekas/cup aliminium dan letakkan puff pastry kemudian tekan-tekan supaya puff pastry penutupi semua bahagian dalam cup aliminium ni . Isi kan bekas aliminum dengan inti pie . Kemudian ambil sekeping lagi puff pastry dan tutup bekas aliminium ni . Gunakan pisau untuk kelar bahagian atas dan tepi pie . Sapukan bahagian atas pie dengan telur yang telah dicampur dengan susu tadi . Bakar dalam oven pada suhu 180'C selama 20-30 minit atau sehingga pie masak.


Inti pie..


Bekas aliminium dan puff pastry .

No comments:

Post a Comment