Pages

Friday 24 June 2011

Pasta spirral n sos bebola ayam

Semalam untuk anak-anak saya masakkan pasta simple . Selalunya untuk kuah pasta atau spaghetti saya guna tomato sup tapi kali ni tak ade so saya ganti dengan tomato segar yang lagi berkhasiat . Anak-anak saya memang suka sangat kalau tau saya masak pasta sebab ada cheese tu ya sedap sangat tu...
Kali ni saya guna susu full cream dalam kotak untuk masak sos pasta , tujuan saya guna susu supaya dapatkan seimbangkan rasa masam buah tomato tu . Kuah spaghetti ni ada rasa lemak , manis dan masam memang sedap yum yum...selain tu susu full cream ni akan memekatkan kuah spaghetti ni...

pasta spirral yang ditabur cheese parmesan yum yum...

BAHAN-BAHAN :

1 peket pasta spirral
500 grm bebola ayam
1 labu bawang besar Holland atau bawang besar biasa – dicincang halus
2 ulas bawang putih – dicincang halus
3 biji buah tomato bersaiz besar dan yang masak ranum
1 tin tomato soup
2-3 sudu besar tomato puree
4 sudu besar sos cili
1 kiub stok ayam
6 helai daun bay
1 sudu kecil herba oregano kering atau Italian Mixed Herbs
2 cawan susu full cream dalam kotak
Garam dan gula secukup rasa
Keju parmesan - tabur diatas pasta bila nak makan

Cara Memasak :

1. Didihkan air dalam periuk dan rebus pasta dan masukkan sedikit minyak , tujuan dimasukkan minyak supaya spaghetti/pasta tidak melekat bila dah masak nanti. Kacau sekali-sekala. Bila pasta sudah lembut angkat dan toskan . Letakkan satu sudu margerin atau butter pada spaghetti yang baru direbus ini dan kacau supaya pasta tak melekat .



2.Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang kacau sampai terbit bau wangi . Masukkan bebola ayam dan buah tomato kemudian kacau semua bahan sampai buah tomato menjadi hancur serta masak . Masukkan tomato soup , tomato puree , kiub stok ayam , bay leaf dan sos cili , terus kacau . Masukkan semua susu , serbuk oregano dan garam/gula secukup rasa . Biarkan kuah mendidih dan bila dah masak boleh la ditutup api.

No comments:

Post a Comment