Pages

Friday 17 June 2011

Pagi-pagi makan scones dulu..

Pagi-pagi ni saya terasa nak makan scones pula kena pula semalam Aisyah anak saya dok sebut je dia teringat dekat scone yang saya masak beberapa minggu sudah kata Aisyah "sedap la scone tu , bila mama nak buat lagi" hihi kalau Aisyah cakap macam tu saya faham la maksudnya dia nak saya buat la tu . Nasib la senang juga nak bancuh adunan scones ni dan bila dah masak tu tunggu sejuk sikit dah boleh dimakan , scones ni sedap bila disapu jem strawberry dan butter...alhamdulillah saya dah makan tadi dan saya simpan lagi untuk anak-anak pula makan bila balik dari sekolah tengahari nanti..

Kali ni saya cuba resepi scones dari buku masak yang saya baru beli masa cuti sekolah baru-baru ni . Saya memang suka cuba beberapa resepi sebab saya boleh banding resepi mana yang paling sedap kiranya ada banyak pilihan la kan , untuk resepi ni saya dapat dalam 9 biji scones dan rasa scones ni sedap tapi saya lagi suka scones ikut resepi yang saya buat sebelum ni rasa lebih berlemak . Apa pun saya nak tunggu opinion Aisyah pula tentang scones ni selalunya anak-anak la yang jadi pengkritik bila mama masak hihi selalunya anak-anak saya cakap sedap saja , ye la mama masak mesti la sedapkan :)

Scones suam-suam dimakan dengan jem strawberry dan butter yum yum sedap laa

Resepi Traditional english scones ni saya dah translate dari buku masak actually ada banyak versi resepi scones ni , insyallah lepas ni saya nak cuba resepi dari sumber lain pula dan saya akan postkan resepinya di blog ni ya

BAHAN-BAHAN :

Bahan A :
225gm tepung gandum
1 sudu besar baking powder
50gm butter sejuk
1 biji telur - dipukul sikit
75ml susu segar - dalam kotak
1 biji telur dipukul sikit utk disapu atas scones

CARA MEMASAK :

-Panas kan oven pada suhu 180'C selama 5 minit .

-Ayak tepung dengan baking powder . Kemudian masukkan semua butter sejuk yang sudah dipotong menjadi kiub kecil dan terus ramas-ramas butter dengan tepung sehingga menjadi macam serbuk roti yang berderai-derai . Buat semua ni dengan cepat supaya butter kekal sejuk .

-Buat seperti lubang di tengah-tengah adunan tepung tadi dan masukkan susu serta telur dan digaul rata  dengan senduk , biar semua bahan-bahan ini sebati . Jangan uli terlalu lama jika adunan melekik letak sikit tepung ditangan/jari-jari . Bila doh dah jadi padat macam sebiji bola masukkan sekejap dalam peti sejuk selama 20 minit .

-Keluarkan doh dari peti sejuk dan terus ratakan doh gula pengelek anggaran 1 1/2 inci tebal dan boleh la guna acuan bulat atau gelas untuk terap doh ni , saya hanya tekan-tekan doh dengan jari dan terus terap guna gelas . Susun adunan tadi atas tray pembakar yang sudah disapu sedikit butter atau minyak sayur . Sapu telur pada pemukaan adunan scones ni .

-Bakar scones ni selama 8-10 minit atau sehingga scones masak kuning keemasan , pastikan jangan terover masak nanti scones boleh jadi berderai/kering . Bila masak keluarkan dari oven dan sejukkan atas relai/tray besi . 

Ini la buku masak kek yang saya baru beli ada 500 resepi kek,roti,scones  dan biskut . Semuanya menarik dan saya teringin nak cuba semuanya . Nanti la slow-slow boleh try dan tinggal berapa bulan je lagi dah nak raya boleh juga try resepi biskut dalam buku ni kan..

3 comments:

  1. hmmm...scones yg panas2...bestnya!
    mesti cuba ni..tq kak share resepi :)

    ReplyDelete
  2. to Norgee,
    yum yum mmg sedap scones ni cuba la senang gak nak buat

    ReplyDelete
  3. eeemmmm jd pNgen coba buat ne,,,,,

    ReplyDelete