Pages

Thursday 9 June 2011

Kari ikan kacang

Ikan kacang ni memang senang nak di jumpa di negeri Kedah dan bahagian utara Malaysia . Isi ikan ni sedap manis isinya padat rasa macam ikan kerisi + ikan merah . Saya selalu beli yang saiz sedang atau yang kecil . Harga ikan ni agak murah sekilo dalam RM6 cuma kat kawasan rumah saya ni jarang ada ikan ni so sekali-sekala ja saya dapat masak kari ikan kacang . Ikan ni kalau digoreng garing pun sedap .


Kari ikan kacang bersama terung bulat..
BAHAN-BAHAN:
8 ekor ikan kacang sederhana besar
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2 tangkai daun kari
1/2 sudu kecil halba campur
1 peket rempah kari ikan
2 cawan santan pekat
1 cawan air-boleh ditambah
3 biji terung bulat-dibelah 4
2 biji tomato dibelah 2
Garam dan air asam jawa secukup rasa

CARA MEMASAK:
-Bawang merah dan bawang putih dimayang halus . Panaskan minyak secukupnya anggaran dalam 3 sudu besar dalam periuk dan tumis semua bawang bersama halba campur serta daun kari.
-Letakkan rempah kari di dalam mangkuk kecil dan campurkan sedikit air kemudian tumis di dalam periuk. Rempah kari mesti sentiasa dikacau supaya tidak menjadi hangit. Biarkan rempah masak dan terbit minyak.

-Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan santan dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra kalau kuah agak pekat baru la dimasukkan sedikit air , kacau sekejap . Bila kuah mula mendidih masukkan semua terung dulu , air asam jawa dan garam kemudian kacau . Biarkan seketika sehingga terung layu .

-Masukkan semua ikan dan buah tomato kemudian kacau perlahan-lahan supaya semua bahan menjadi mesra biarkan kuah mendidih seketika dan bila ikan dah masak boleh la ditutup api dapur .Tutup periuk dengan tudung periuk supaya terung terus masak didalam wap panas kuah kari.


Ini la rupa ikan kacang

Rabu 23.03.11

No comments:

Post a Comment