Pages

Wednesday 15 June 2011

Ikan tenggiri masam manis

Hari ni dah masuk hari ke 5 saya berblog guna blog baru ni , kejap je masa ni berlalu kan selalunya memang macam tu la kalau kita buat perkara yang kita suka dan enjoy memang kita tak perasan pun betapa pantasnya masa bergerak . Saya memang enjoy berblog sebab saya dapat catat apa yang terlintas di fikiran saya selain tu boleh juga saya simpan dan kongsi resepi-resepi untuk kenangan diri sendiri serta anak-anak . Pada yang sudi singgah blog saya yang lama atau yang baru ni saya ucapkan jutaan terima kasih ya..

Bulan Jun pun dan masuk hari ke 15 kejap je hari berganti hari dan tak lama lagi bulan Ramadan akan muncul lepas tu raya dan sampai ke kemuncak hujung tahun . Tahun berubah dan kita pun bertambah usia tapi blog ni akan tetap sama setia menunggu untuk Puan blog isi dengan macam-macam cerita untuk tatapan diri sendiri serta pada pengunjung yang sudi bertandang...semoga blog ni akan kekal abadi...  

Ok la kali ni saya nak kongsi resepi ikan tenggiri masak masam manis favorite kami sekeluarga terutama anak-anak saya tu kalau masak menu ni memang bertambah la mereka makan nasi hihihi..saya pun suka masak menu ni sebab mudah nak disediakan semua bahan pakai masuk je dan kalau terkurang bahan boleh ditambah ikut selera sendiri je...


BAHAN-BAHAN :

Ikan tenggiri anggaran berat 1kg - dipotong kepada kepingan kecil
1 biji bawang besar - dipotong membulat
2 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3cm halia
1 biji cili capsicum merah/kuning -dipotong kecil
1/2 sudu kecil tepung jagung-utk pekatkan kuah

Bahan sos :

2 biji tomato saiz sedang - masak ranum - dipotong kecil-kecil
4 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
1/2 sudu kecil minyak bijan
1 sudu kecil sos sotong-nampla
Sedikit jus limau/lemon atau air asam jawa
1/2 cawan air - kalau kurang tambah la lagi
Garam dan gula secukup rasa

* Rasa sos jika ada bahan yang terkurang boleh ditambah lagi . Resepi ni boleh diubah suai ikut pasa selera sendiri .Bila kurang masin baru ditambah garam.

CARA MEMASAK :

- Bersihkan semua ikan dan ditos , gaul ikan dengan garam dan kunyit . Panaskan minyak secukupnya untuk deep fry kemudian goreng semua isi ikan sehingga masak serta sedikit garing . Angkat ikan dan tos kemudian susun dalam pinggan yang sesuai.

- Kupas semua bawang dan halia kemudian dimayang halus. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang dan halia , kacau serta biar sampai bawang layu. Masukkan cili capsicum dan buah tomato serta kacau sekejap . Masukkan semua air , semua sos dan kacau bagi semua bahan mesra . Bancuh tepung jagung dengan sedikit air dan tuang ke dalam kuah tadi dan kacau pelahan sampai kuah jadi pekat .

-Bila kuah dah mendidih dan masak tuang semua kuah ni ke atas ikan yang sudah digoreng tadi , dah pun siap menu ni..

3 comments:

  1. salam singgah

    lapar cik ina nengok ikan tenggiri masam manis ko. kecur air liur.

    ReplyDelete
  2. wah resepnya keren2 biar ga ketinggalan infonya..tolong follow blog aku ya bu...

    ReplyDelete