Pages

Thursday 16 June 2011

Jalan-jalan cuti sekolah..

Hari ni rasanya x de entry masak la sebab saya masak menu sama je kari ikan je .Tadi lepas dah selesai kerja rumah ni saya sempat tengok gambar masa kami jalan-jalan ke Melaka cuti sekolah baru-baru ni .Dah banyak kali kami ke Bandaraya Melaka cuma kali ni kami boleh tersesat sebab tersalah masuk jalan nak ke Bandar Melaka . Pusing punya pusing sampai 2 kali kami lalu kat gerai jual rojak dan cendol ni . Apa yang menarik perhatian saya tentang gerai ni ialah lokasinya di tebing bukit dan ramai betul pelanggan yang makan kat gerai cendol ni . Kalau ramai yang makan mesti cendol dan rojaknya sedap kan . Saya bagi tahu suami kalau lagi sekali kami pusing di jalan yang sama sebab masih sesat saya minta suami berhenti di gerai ni sebab saya nak rasa rojaknya . Tengok-tengok memang betul kami pusing lagi kat jalan tu so kami singgah makan di gerai tu . 

Suami saya tanya pada owner gerai rupa-rupanya tempat tu nama nya Bukit Cina . Mula tu suspen juga nak duduk sebab kubur cina dekat sangat dengan gerai tu tapi alang-alang dah sampai kami buat tak tahu je . Tengok ok je so suami order mee rojak , rojak dan cendol untuk kami sekeluarga makan . Di sebab kan sesat dan tak jumpa kedai makan kat area tu kami memang lapar so sedap betul kami makan dan cendol serta rojak kat gerai tu sedap la . Harga makanan pun ok berpatutan dan portion makanan banyak . Suami pun sempat tanya kat owner gerai macam mana nak pergi bandar Melaka dan lepas dah kenyang makan kami pun terus kan perjalanan kami ni , alhamdulillah sampai juga kami akhirnya ke destinasi yang nak kami pergi..

Cendol dan mee rojak yang En.Suami saya makan ni sedap laa


Mee rojak portionnya banyak memang kenyang la..


Ini pula rojak saya yang saya makan , sedap ni...


Ini la gerai rojak dan cendol kat Bukit Cina tu , kalau kami tak sesat la memang kami tak jumpa gerai ni yang terletak betul-betul sebelah jerat cina..kali ni kami memang makan di tempat yang sangat luar biasa di sebelah kubur cina...

Anak sulung saya Nur Aisyah beria-ria sangat nak ke Taman Mini Malaysia dan semenjak dari tahun sudah dia dok minta dari abahnya bawa dia ke sana sebab dia tak dapat ikut rombongan sekolah lepas habis exam UPSR . So kali ni kami pergi juga ke Taman Mini Malaysia ni sebab nak tunai kan pemintaan Aisyah . Pada saya tarikan utama kat Taman Mini Malaysia ni adalah rumah-rumah tradisional setiap negeri di Malaysia yang dibina di sana , memang cantik binaan dan struktur rumah melayu lama ni . Bangga saya tengok hasil seni binaan melayu yang sangat kreatif dan cantik , terpegun saya tengok pada dinding rumah yang dibuat dari anyaman buluh yang rapi , cantik dan kreatif . Cukup sabar serta tekun pereka yang anyam buluh tu memang respect la saya pada tukang rumah yang bina semua rumah tu . Setiap binaan struktur rumah ni ada fungsi tertentu macam alang rumah di bahagian atas tingkap tu sebenarnya untuk melancarkan sistem udara yang keluar masuk ke dalam rumah so rumah sentiasa sejuk . Ada rumah yang dibina tanpa guna paku tetapi dibina mengunakan sistem pasak , kreatif dan sangat bijak tukang rumah zaman dulu kan . Memang Banyak lagi ciri-ciri istimewa pada setiap rumah tradisional Melayu ni tu belum masuk bab pilihan kayu berkualiti yang sangat kukuh macam meranti . Kalau saya ni cukup bajet teringin juga nak buat rumah sendiri dari kayu yang mahal ikut seni bina tradisional melayu ni .

Lama juga kami pusing jalan-jalan ke setiap rumah tradisional sebab saya belek habis rumah luar dalam saya tengok dan yang bestnya ada pula pinggan mangkuk lama yang disimpan dalam rumah-rumah contoh tu dengan almari lama lagi hmm saya ni kan peminat pinggan mangkuk lama so lagi lama la saya belek tapi tak pegang pun tengok je hihi . Kami sempat pergi ke mini zoo dan anak-anak saya tertarik dengan kuda padi putih ni...

Last sekali kami sempat tengok persembahan tarian ,best juga leka la tengok . Keluar dari taman Mini Malaysia kami singgah makan nasi dekat gerai berhampiran TMM ni  . Suami dan saya makan nasi dengan lauk asam pedas Melaka yang boleh tahan sedapnya merasa la juga kami makan asam pedas cara masakan Melaka .

Kami singgah naik boat menyusuri sungai Melaka memang best la..sungai Melaka dah banyak perubahan semakin bersih dan bangunan di tebing sungai dah diperbaiki bagi jadi cantik .

Pemandangan dari dalam bot cantikkan...

Kami sempat singgah ke Muzium Samudera tapi cuaca panas betul la..


Ni pula dalam Muzium Tentera TLDM..posing saja anak-anak saya hihi buat kenangan bila dah besar nanti kan. Memang berjalan sakan kami kali ni anak-anak saya langsung tak penat sebab happy yang penting cukup makan dan minum serta dapat jalan ke tempat yang menarik . Kali ni kami tak sempat nak naik Menara Taming Sari sebab hari dah lewat petang kami nak balik dan tak tidur pun di Bandar Melaka insyallah cuti lain kali boleh pegi lagi Melaka .

Haaa ni pula cerita dua orang anak perempuan saya ni dalam seronok berjalan-jalan tu sempat juga si kakak dan adik ni main mekap-mekap . Patut la senyap je bila saya pusing belakang rupanya kakak dan habis sapu bedak kat muka adiknye . Kalau sapu tu bagi comei tak pe juga habis disapunya muka adik dengan bedak jadi putih selepung dah jadi rupa macam tepung kuih gomak  , yang adiknya suka pulak tu hihihi cantik benor lee tu hihi..ni rupe nye kroje deme berdua yee..

Adlina dengan muka penuh dengan bedak yang disapu kakaknye hmmm lawa la tu hihi . Ni la kerja anak-anak saya dalam kereta kalau dah boring travel kadang-kadang tu habis di touch-up adik kecil Adam . Macam-macam gelagat 3 orang anak saya ni dan kadang-kadang tu saya pun join gelak tapi kalau over sangat main dalam kereta sampai bising pening juga tapi anak-anak saya ni kalau tengok mak diorang ni dah diam dan mata renung tajam je cepat-cepat deme berhenti buat bising dalam kereta hihi tu tanda mama dan nak marahhhhh....tu je la kisahnya kami bercuti kali ni . Insyallah kalau sihat dan panjang umur cuti sekolah yang akan datang ni boleh la kita bercuti lagi ke tempat lain pula kan...

4 comments:

  1. selalu gak akak ke melaka.tak perasan gerai rojak ni..nanti boleh lah singgah makan..:)

    ReplyDelete
  2. rindunya nak gi melaka....bestnyalah....gambar2 ni buat saya teringin nak ke melaka lagi....
    kelakar jugak yer...dalam sesat2 terjumpa kedai makan pulak....ini namanya sesat2 jumpa makanan...hehehehe

    ReplyDelete
  3. to akak anymz,
    akak saya pun dah lupa mcm mana nak ke gerai ni sebab kami pun sesat hari tu kalau pegi sana lagi mmg tak tau mcm mana nak cari tapi rasanya kalau tanya org2 kat bandar Melaka tu diorg boleh bagi direction ke gerai tu

    ReplyDelete
  4. to Just Dila79,
    hihi tu la mmg kelakar kan dalam sesat boleh singgah makan hihi sebab masa tu kami mmg dah lapar nasib la jumpa gerai cendol tu .

    Saya pun suka ke Melaka dan x pernah jemu ke sama sebab byk sgt destinasi nak pegi jalan2

    ReplyDelete