Pages

Thursday 9 June 2011

Ikan siakap bersos kicap

Resepi ikan siakap ni sangat mudah nak dimasak dan sedap , selalunya saya masak bila hampir-hampir masa nak makan nasi sebab ikan siakap masak macam ni sedap dimakan panas-panas..


BAHAN-BAHAN:


1 ekor ikan siakap - 1 kilo
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 cm halia
Sedikit tepung jagung - utk selaput ikan masa goreng
Sedikit daun sup/daun bawang-jika perlu

BAHAN-BAHAN SOS:

5 sudu besar kicap manis-boleh tambah
3 sudu besar sos cili
3 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil minyak bijan
1 sudu kecil sos nampla-sos siam
1 sudu kecil asam jawa-boleh tambah
1/2 cawan air untuk xtra kuah-boleh tambah ikut citarasa sendiri
1 sudu tepung jagung dibancuh dgn sedikit air- bagi kuah pekat

*Resepi ni tak perlu guna garam sebab rasa masin datang dari kicap dan anda boleh tambah atau kurangkan bahan ikut pada citarasa masing-masing.




CARA MEMASAK :
* Ikan siakap dibersihkan dan dikelar-kelar dan tos ikan sekejap atau keringkan ikan dengan tisu dapur kemudian selaputkan ikan dengan tepung goreng serbaguna . Panaskan minyak secukupnya untuk teknik deep fry dan goreng ikan sehingga garing , gunakan api sederhana supaya ikan tidak hangit.

* Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang , halia dan kacau hingga terbit bau wangi . Masukkan bawang besar goreng sekejap bagi bawang layu dan kemudian masukkan semua bahan sos terus kacau . Rasa jika ada terkurang apa-apa bahan boleh ditambah ikut pada cita rasa kita . last sekali masukkan bancuhan tepung jagung dengan air tadi secukupnya dan terus kacau kuah bagi pekat .

*Bila kuah dah masak terus la dituang ke atas ikan dan boleh la dihiaskan ikan dengan cili merah serta daun sup/bawang . Seeloknya resepi ini dimakan selepas baru dimasak baru la sedap ...

Sabtu 07.05.11

No comments:

Post a Comment