Pages

Sunday 19 June 2011

Roti rye

Semalam saya buat roti rye ni sebab nak habiskan stok tepung rye yang saya simpan sejak awal tahun . Tepung rye ni kakak saya yang bagi dan dia beli masa dia pergi melawat keluarga mertua dia di Austria . Roti rye ni memang makanan rugi pada masyarakat Eropah dan rye ni adalah sejenis bijirin sama macam gandum . Saya tak pernah makan roti rye so saya tak tahu macam mana la rasa roti rye ni dan saya ingat mesti rasanya macam roti penuh bijirin yang biasa dijual di negara kita ni . Saya google cari resepi untuk masak roti ni dan lepas cari beberapa resepi saya guna resepi yang saya rasa sesuai untuk buat loaf atau roti buku .

Bila dah masak dan tiba la masa nak makan saya sapu roti ni dengan cheese spread masa tu saya masih tak boleh nak bayangkan macam mana rasa roti ni tapi bila dah masuk mulut dan saya mula kunyah roti ni waaaaaaa......sedapnyaaaaa memang sedap sungguh roti ni dan anak-anak saya pun suka , roti rye ni memang berbeza dan sangat sedap sebab rasanya lemak masin lebih lembab dan texture roti lembut serta padat , hanya yang pernah makan roti rye tahu macam mana sedapnya roti ni . 

Kami jimat-jimat makan roti ni so boleh la dimakan beberapa kali hihi...saya dah google cari kat mana ada kedai ada jual tepung ni dan saya dah jumpa kedai tu insyallah next week saya nak pegi beli harap tepung yang dijual tu sama la dengan tepung yang kakak saya bagi ni.

Roti rye yang baru masak dan masih panas..yum yum


Roti rye yang baru masak , bahagian luar roti memang favorite saya sebab rasanya yang agak crispy , roti ni lebih sedap dari roti putih atau roti penuh bijirin .


Roti rye yang penuh dengan bijirin dan dari gambar ni boleh nampakkan texture roti ni yang padat dan lembab .

Roti rye yang baru masak dan masih panas suam-suam sedap dimakan dengan keju , disapu dengan mentega dengan jem atau dibuat sandwich yum yum rasa roti ni sangat berbeza la dan lebih sedap .

BAHAN-BAHAN :

250 gm tepung rye
300 ml susu penuh krim - dlm kotak
50 ml minyak zaitun
1 sudu kecil garam
2 sudu shortening
1 sudu gula castor
11gm yis - peket yis 

CARA MEMASAK :

Ni la rupa bungkusan tepung rye. Kakak saya bagi saya sebungkus dan saya dapat buat 2 buku roti menggunakan tepung ni . Saya dah pesan pada kakak saya untuk beli kan saya beberapa bungkus lagi tepung roti ni bila dia ke Austria sebab roti ni memang sedap la.


Campurkan tepung roti dengan garam dan digaul rata . Dalam bekas lain campurkan semua yis dengan  semua gula dan sedikit air suam kemudian kacau bagi rata serta biarkan sampai yis berbuih .


Buatkan seperti lubang di tengah-tengah tepung roti dan masukkan semua susu , minyak zaitun dan yis tadi . Gaul semua bahan sampai rata dan masukkan shortening dan terus gaul dan uli dengan membalik-balik dan tekan menggunakan pergelangan tangan . Uli selama 10 minit sehingga doh sebati dan biarkan doh roti ni mengembang sekali ganda dari saiz asal . Tumbuk-tumbuk doh roti yang dah kembang dan uli sikit lagi dalam 5 minit dan boleh dimasuk dalam loyang pembakar yang sudah disapu dengan sedikit butter . Biarkan doh naik sikit dan boleh disapu permukaan roti dengan campuran susu/telur yang telah dipukul . 

Panaskan oven selama 5 minit pada suhu 180'C dan bakar roti dalam selama 45 minit atau sampai roti masak .

2 comments:

  1. Hi kak nanie, ade gak t'baca psl roti rye ni..

    Baru baca pun dah ''dpt merasakan ia sedap'...

    Blum mkn lagi nih..heheh! ^_^

    Akak xde ke yg mmg da siap..

    Really nk try roti tuhh =P

    ReplyDelete