Pages

Thursday 9 June 2011

Kangkung tumis tauchu

First time saya makan sayur kangkung yang dimasak stail macam ni saya rasa pelik juga ye la sebab selalunya tauchou dimasak dengan ikan tapi mak mertua saya masak tauchou dengan kangkung pula. Tapi bila dah selalu makan memang sedap pun resepi ni dan kalau nak tau ni la menu kegemaran Encik Suami ku hehe ye la kan kalau dah dari kecil biasa makan sayur kangkung masak tauchou mesti la sedap dan suka samapi sekarang....

Mak mertua saya lagi suka guna kangkung sawah a.k.a kangkung kampung sebabnya rasa dan texturenya yang lemak-lemak manis serta daunnya tak lembik macam sayur kangkung batang panjang yang selalu kita jumpa di market atau hypermarket . Cuba la resepi ni memang sedap laa....
BAHAN-BAHAN :

2 ikat kangkung kampung
1 genggam ikan bilis
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 peket tauchou

*Boleh juga ditumbuk hancur ikan bilis bersama bawang merah dan bawang putih

CARA MEMASAK :

-Bersihkan sayur kangkung dan potong . Rendam ikan bilis sekejap dan tos kemudian mayang halus semua bawang .

-Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis semua bawang sampai layu kemudian masukkan ikan bilis dan kacau sehingga terbit bau harum . Masukkan tauchou dan kacau kejap kemudian masukkan semua sayur . Terus kacau dan masukkan sedikit air bila sayur kangkung dah masak boleh la di tutup api dapur.

- Saya tak guna garam sebab tauchou dah cukup masin .

Jumaat 11.02.11

No comments:

Post a Comment