Pages

Thursday 9 June 2011

Sup ubi kentang

Sup ubi kentang ni saya dapat dari mak mertua dan cara nak masaknya tersangat la senang tapi rasanya sedap sangat la . Kalau ikut cara mak saya sup ubi kentang ni di campur dengan suuhun dan fucuk tapi cara mak mertua saya hanya dicampur dengan ikan bilis saja . Sup simple ni sedap kalau dimakan dengan ikan goreng garing dan kuah mesti banjir hmmm sunggup enak kalau nak tambah sambal belacan lagi la sodap...
Ada lagi cerita di sebalik sup ubi kentang ni dulu masa suami saya masih kecil hidup di kampung menu ni yang sering jadi hidangan dengan nasi sebab mertua saya perlu berjimat cermat berbelanja ye la anak ramai sedangkan bapa mertua saya hanya askar pangkat biasa . Ada nostalgia tersendiri pada setiap masakan yang jadi favorite Encik Suamiku...sambung cerita lagi husband saya bagi tau masa kecil dia suka picit tekan ubi kentang ni sampai lumat dan digaul dengan nasi serta kicap baru sedap dimakan . Sekarang ni anak-anak saya pula ikut cara abahnya masa kecil dulu makan sup ubi kentang ni ...
BAHAN-BAHAN :

6 biji ubi kentang
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis
4 cawan air-boleh tambah
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :

- Kupas semua bawang dan dimayang halus , kupas semua ubi kentang dan dibelah 4 .

- Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang , biar sampai bawang layu dan masukkan ikan bilis kacau semua bahan sampai terbit bau harum.

- Masukkan air dan ubi kentang , biar kuah mendidih dan ubi kentang menjadi empuk kemudian masukkan garam . Kacau semua bahan bagi mesra dan bila dan masak boleh la di tutup api dapur.

Jumaat 11.02.11

1 comment:

  1. Salam. saya dah banyak kali cuba resepi ni. saya ikut sebijik resepi akak. memang sedap sangat walaupun simple. thank you akak...

    ReplyDelete