Pages

Tuesday, 7 June 2011

Tumis kacang panjang

Kacang panjang dengan udang kering dan belacan ni saya masak semalam . Dulu ada rancangan masak Floyd dan dalam salah satu siri masa dia di Thailand Floyd pegi melawat di satu kampung kat Thailand ni dan dia tengok sorang nenek ni demo masak sayur kacang panjang ni di tumis dengan belacan dan udang segar . Floyd cakap sedap sangat nenek ni masak dan saya pun teringin la nak cuba masak ikut resepi simple nenek kat Thailand tu . Resepinya mudah sangat dan memang sedap pun lebih kurang macam cara orang kita masak juga dan sampai sekarang saya guna cara tumis ni kalau masak sayur bendi , kailan atau apa saja je la yang dirasakan sesuai . Cara masak saya suka stir fry yang cepat untuk kekalkan kesegaran dan manis sayur hmmm sedapnya.
Mak mertua saya pesan kacang panjang ni dipatah-patah dengan jari saja untuk kekalkan kemanisannya dan tak perlu guna pisau . Saya ikut saja petua mak mertua yang lagi berpengalaman dalam bidang masak-memasak ni .


BAHAN-BAHAN :

300 grm kacang panjang
1 genggam udang kertas kecil
sedikit minyak bijan dan sos nampla
Sedikit air

BAHAN-BAHAN DITUMBUK LUMAT :

2 biji bawang merah
2 ulas putih
1 biji cili merah
1 sudu besar udang kering-diremdam kejap
1 sudu kecil belacan yang dipanggang dulu


CARA MEMASAK :

- Bersihkan sayur kacang panjang dan patahkan kecil-kecil kemudian kupas semua bawang dan ditumbuk lumat bersama bahan-bahan lain . Bersihkan udang kertas dan tos serta diketepikan dulu.

- Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan tumbuk dulu sampai terbit bau wangi kemudian baru dimasukkan udang basah , goreng lagi sampai udang masak . Masukkan semua kacang panjang dan karrot kemudian masukkan sos nampla , minyak bijan dan terus kacau. Kacau sayur jika agak kering masukkan sedikit air . Bila sayur dah layu boleh la ditutup api dapur.

Resepi ini tak perlu garam sebab dah guna sos nampla kalau tak ada sos nampla baru guna garam secukup rasa.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment