Pages

Tuesday 7 June 2011

Cerita cendawan

Hujung minggu yang lepas kami pegi bercuti ke Port Dickson dan sempat juga balik kampung suami saya kat Jelebu . On the way nak balik ke KL kami jumpa makcik jual cendawan busut ni kat tepi jalan . Waa memang seronok benar la saya dan suami sebab bukan senang nak jumpa cendawan busut jenis ni .


Bulan lepas saya ada buat n3 tentang cendawan busut ini dan semenjak tu saya ada la juga terasa teringin nak makan cendawan busut lagi cuma tak la mengharap sangat untuk dapat jumpa lagi cendawan busut tapi hari Ahad lepas mungkin dah rezeki kami dapat beli cendawan busut ini . Dari jauh lagi saya macam nampak benda putih disusun atas meja cuma tak pasti apa bendanya bila dah sampai dekat baru la jelas rupa-rupanya cendawan busut dan encik suami pun apa lagi tanpa berlengah berenti kereta betul-betul depan gerai (pada mulanya saya nak berhenti kat gerai ni sebab nak beli air rupa-rupanya teman dapat beli cendawan busut rezeki rezeki syukur alhamdulillah).


Cendawan yang baru tumbuh ni la yang paling sedap dan mash fresh , makcik yang jual tu bagitahu bila dia jumpa je cendawan ini kena terus cabut dan tak boleh tunggu bagi kembang sikit kudupnya sebab kalau tak melepas la dapat kat orang lain sebab cendawan ni susah nak jumpa.


Cendawan ni nampak je macam kotor sangat tapi bila dah balik nanti dan dibasuh jadi bersih la. Hanya mereka yang pernah makan cendawan ni saja tahu macam mana keenakannya dan susah juga la saya nak cerita macam mana rasanya tapi yang pasti sodap sangat le.....



Encik suami sangat la happy dan senyum je sepanjang perjalanan nak balik ke rumah hehe . Bila balik je saya pun masak menu kesukaan hubby gulai cili api la lepas tu ada pula ikan masin dan sambal gesek hmmm sodap..

Selasa 11.5.10

No comments:

Post a Comment