Pages

Sunday 5 June 2011

SEDAPNYA TRIFFLE...

Yum...yum ini adalah favorite dessert kami sekeluarga...resepi dari kakak saya . Kalau saya buat sekejap je habis..agak mudah untuk membuatnya cuba la.....

Cream caremel , triffle dan cream
Saya buat triffle ni Sabtu sudah dan saya bawa ke rumah kak Iza...saya selalu pegi rumah kakak saya ni kebetulan pulak hari Sabtu lepas birthday dia dan abang saya dari Penang datang ke rumah dia kira macam family gathering la juga..tu la aktiviti kami .
Setiap sebulan atau 2 bulan sekali saya akan gi lepak ke rumah kakak saya ni , sembang-sembang dan catch -up perkembangan terbaru kami semua . Selalunya saya akan bawa pot luck dan untuk kali ni saya bawa triffle dan sandwich sementara kakak saya masak nasi lemak serta cream caremel dia yang teramat la sedap..yum..yum . Saya releks di rumah dia satu hari suntuk la dari pagi dan lepas dinner baru kami sekeluarga balik , anak-anak saya yang paling seronok dapat jumpa cousin dan main saja la aktiviti mereka ... memang best dapat berkumpul macam ni sekali-sekala..

BAHAN-BAHAN :

1  swiss roll atau butter cake
1  tin buah peach - beli yang dah dipotong
1 tin lychee atau nenas
1  kotak jelly crystal ( tak kira brand apa pun boleh )

* Boleh juga diganti buah peach dengan fruit coctail

RESEPI UNTUK CASTARD :

1  tin susu sejat Idealmilk
1/2 tin air buah-buah dalam tin
4 sudu besar tepung kastard

CARA MEMASAK CASTARD : Campur semua bahan dalam periuk dan kacau dulu bagi tepung castard larut kemudian baru nyalakan api dapur dan terus kacau sampai kuah castard menjadi pekat dan berkilat .Terus tutup api dan kacau perlahan-lahan bila dan suam sikit baru dituang ke atas kek yang dah disusun dalam mangkuk yang sesuai.

* Kuah castard ni mesti di kacau masa proses memasaknya kalau tak kacau nanti kuah akan jadi berketul-ketul . Kalau nak sos castard lebih pekat tambah lagi tepung castard dan kalau nak lagi manis tambah la gula..

CARA NAK SUSUN ATUR TRIFFLE NI :

1. Potong kek swiss roll sederhana tebal dalam 2 cm ketebalannya , lepas tu susun kek dalam mangkuk yang sesuai , pastikan semua pemukaan mangkuk ditutup dengan kek .

2. Tuangkan sos castard yang dah dimasak tadi secara perlahan-lahan sampai menutupi lapisan kek tadi dan biar sampai sos castard sejuk . Ambil semua buah dalam tin yang sudah ditos awal tadi dan susunlah diatas sos castard tadi.

3. Bancuh jelly crsytal mengikut arahan yang diberi pada kotak pembungkus dan tuangkan secara perlahan-lahan atau menggunakan senduk ceduk jelly ini dan tuang ke atas buah-buahan tadi secara perlahan-lahan sampai habis jelly ini.  Biarkan jelly sejuk dan mengeras sikit dan boleh la dimasukkan triffle ni ke dalam peti sejuk , bila jelly dah keras boleh la dimakan bersama whipping cream..

Lapisan triffle - paling bawah ada lah kek , sos castard , susun buah-buahan dalam tin dan jelly crsytal.


Ini la rupa pemukaan atas triffle....yummy...

Julai 17.07.09

No comments:

Post a Comment