Pages

Tuesday 7 June 2011

SOTO AYAM

Saya mula-mula cuba masak soto ni pada tahun 1998 , saya jumpa resepi dalam majalah . Semenjak dari tu selalu juga saya masak soto sebab bila sekali masak boleh makan sampai ke malam . Kami sekeluarga memang mengemari soto , anak-anak saya pun memang suka makan menu bersup .

Bahan-bahan yang di makan bersama soto ayam ini cuma saya tak sediakan kacang goreng , taugeh dan daun sup pula saya sudah masuk terus ke dalam supnya.

BAHAN-BAHAN :
1 ekor ayam-dipotong 8
1 peket bihun-dicelur
2 peket suhun
1 peket bawang goreng segera- kalau boleh buat sendiri lagi sedap
1 peket nasi impit segera- direbus
1 pokok daun sup
1 pokok daun bawang
1 peket sup bunjut
200 grm taugeh
1.5 liter air (ikut pada selera masing2)
Sedikit kacang goreng
Garam secukup rasa

BAHAN UNTUK PERGEDIL :
10 biji ubi kentang (saiz besar)
1 biji telur
Sedikit daun bawang dimayang halus-halus
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN DIKISAR :
8 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia

BAHAN REMPAH :
1 sudu besar ketumbar biji
1 sudu besar jintan putih
1 sudu besar lada hitam
Ke semua bahan ini digoreng tanpa minyak selama 5 minit dengan api sederhana besar dan kemudian semuanya dikisar sampai halus.

BAHAN SAMBAL KICAP :
8 biji cli api
3 ulas bawang putih
Kicap manis secukupnya

CARA MEMASAK :
Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar , goreng sehingga wangi dan kemudian masukkan pula bahan2 rempah yang sudah dikisar dan kacau sekejap sampai wangi lebih kurang dalam 4-5 minit , api dapur mesti la sederhana besar saja.
Kemudian masukkan semua air dalam dan juga semua ayam yang sudah dibersihkan tadi . Masukkan sup bunjut dan kacau sekejap , biarkan sup mendidih dan ayam masak . Keluarkan ketulan ayam yang sudah masak dan biarkan sejuk . Masukkan garam secukup rasa ke dalam sup dan juga daun sup/bawang yang sudah diracik halus-halus.
Untuk membuat pergedil pulak -Kupas semua ubi kentang dan dipotong kecil-kecil kemudian digoreng sampai kekuningan dan masak . Tumbuh semua ubi kentang ini sehingga lumat kemudian boleh di masukkan sebiji telur , daun bawang yang diracik halus secukupnya dan garam secukup rasa . Gaul semua bahan sehingga sebati kemudian adunan ini boleh la di bentuk seperti sebiji bola kecil dan ditekan leper dan buatlah sehingga habis semua adunan pergedil ini . Panaskan minyak yang mencukupi untuk mengoreng pergedil ni , pecahkan 2 biji telur dalam mangkuk yang sesuai dan telur ini dipukul sedikit macam nak buat telur dadar , celupkan ketulan pergedil dalam telur ini dan terus di goreng sehingga masak kekuningan semua pergedil ini.
Semua isi ayam di carik-carik dan diketepikan . Goreng suuhun , celur bihun dan taugeh sehingga lembut dan boleh la di potong nasi impit.
Sup ayam yang tengah masak mengelegak.



Ayam ni saya carik-carikkan isinya dan juga sambal kicap

Rabu 9.12.10

No comments:

Post a Comment