Pages

Sunday 5 June 2011

Sambal telur

Sambal telur ni antara menu yang mak saya suka masak masa saya kecil-kecil dulu , sampai sekarang saya suka hmmm sedap. Saya masih ikut cara mak saya sediakan telur rebus ni , cara mak saya ialah telur yang di rebus ni di kelar-kelar kelilingnya lepas tu telur rebus ni di goreng kejap biar sampai kelilingnya bergerutut kekuningan. Sekarang ni anak-anak saya pun suka makan sambal telur ni menu simple yang sangat menyelerakan...


BAHAN-BAHAN :


6 biji telur - direbus
1 biji bawang besar - di potong nipis
1/2 sudu kecil asam jawa segera
1 sudu besar gula
Garam secukup rasa


BAHAN DIKISAR LUMAT :


10 biji cili kering
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 cm belacan


CARA-CARA MEMASAK :


1) Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar tadi sampai terbit bau wangi dan cili menjadi masak dan terbit minyak.


2) Kemudian masukkan gula, asam jawa, garam dan bawang besar .Terus mengacau semua bahan tadi sehingga bawang besar menjadi layu.


3) Telur yang sudah di kupas tadi , dikelar kelilingnya dan digoreng sekejap sehingga kelilingnya menjadi kekuningan.


4) Masukkan semua telur dalam sambal tadi dan terus mengacau semua bahan secara perlahan-lahan supaya sambal meliputi seluruh pemukaan telur , jika kurang masin tambah la garam lagi , tak perlu masak telur ni terlalu lama. Bila semua bahan dah cukup mesra boleh la ditutup api dapur.

Selasa 9.6.09

No comments:

Post a Comment