Pages

Wednesday 8 June 2011

Sambal ikan keli

Resepi ni saya belajar dari mak mertua cara orang Nogori la . Menu ikan sambal ni memang feberet saya dan suami . Sambal ni cukup sedap kalau dimakan dengan sambal tempoyak dan ada pula ulam potai uishhhh sodapnyer....
Mak mertua dah ubah sikit cara masak sambal ikan keli ni sebab habis tulang ikan dan kepala dibuang lepas ikan keli ni siap digoreng garing . Mak mertua saya cakap dia buang tulang ikan keli ni dan ambil isi ikan keli saja sebab nak senang bila makan . Satu lagi sebab ialah isi ikan keli ni menjadi lebih mesra bila digaul dengan sambal cili api masa proses masak nanti , menu ni macam serunding ikan pulakkan tapi memang senang nak makan sebab habis semua tulang dan kepala ikan dah tak ada...lagi satu mertua saya guna banyak bawang besar sebab manis bawang besar tu memang sedap sangat bila digaul bersama kepedasan cili api sambal ni hmmm sedapnya. Mak mertua saya bila tumis sambal ni memang dia guna banyak minyak sebab nak bagi sambal jadi kering so menu ni memang tak leh la di masak selalu atau kita sendiri la kurangkan minyak bila nak menumis .
Bila masak saya memang buang tulang dan kepala ikan keli ni tapi saya ambil bahagian ekor ikan keli sebab saya suka makan ekor ikan keli yang di goreng ranggup , enak sekali...

BAHAN-BAHAN :

8 ekor ikan keli - dibersih lumur dengan garam /kunyit dan digoreng sampai garing
2 biji bawang besar - dimayang nipis-nipis
1 sudu kecil gula-blh tambah ikut selera sendiri
1 keping asam keping
Garam secukup rasa

BAHAN DI TUMBUK LUMAT :

12 biji cili api - kalau nak pedas tambah la lagi
3 biji bawng merah
1 ulas bawang putih
2cm kunyit hidup

CARA MEMASAK :

Goreng ikan keli sampai garing kemudain angkat dan tos bila ikan dah sejuk keluarkan semua tulang-tulang ikan dan kepala ikan sekali hanya ambil isi yang nak dimakan.

Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar , masukkan asam keping , gula dan biarkan cili masak dan sambal menjadi harum.

Masukkan bawang besar yang dimayang nipis kacau sekejap sampai bawang menjadi sedikit layu dan masukkans emua isi ikan keli goreng tadi . Masukkan garam kemudian kacau semua bahan sampai mesra , bila bawang besar dah layu boleh la ditutup api dapur.

Oktober 21.10.10

No comments:

Post a Comment