Pages

Thursday 9 June 2011

iKAN TONGKOL TUMIS KICAP

Resepi ikan tongkol ni dah lama saya amsak cuma hari ni abru dapat di buat n3 . Ikan tongkol memang salah satu spesis ikan favorite hubby . Isi ikan ni padat dan macam ikan tuna tin tu rasa ikan ni ok sedap kalau dimasak menu ikan singgang atau tumis kicap dan masak sambal memang best.

BAHAN-BAHAN:
2 ekor ikan tongkol
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
1 biji bawang besar
1/2 sudu kecil jintan manis-yang halus tu
6 sudu besar kicap
3 sudu sos tiram
1 cawan air
1/2 sudu kecil lada hitam-boleh ditambah

CARA MEMASAK:

1) Bersihkan ikan potong ikut saiz yang sesuai dan kemudian digaulkan dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng ikan dan angkat toskan.

2)Tumbuk semua bawang merah/putih , biji lada hitam , jintan manis dan halia .Tumis bahan tumbuk ini sampai naik bau wangi. Masukkan pula bawang besar yang telah dipotong nipis-nipis serta kacau dan biarkan layu sedikit.

3) Kemudian masukkan sedikit air , kicap , sos tiram dan kacau , seterusnya masukkan ikan tongkol goreng tadi dan kacau sekejap dalam 3 -5 minit lagi dan boleh la ditutup api dapur .Dah pun masak senang je resepi ni.

Kalau terkurang kuah boleh ditambah sedikit lagi air dan tambah la juga sedikit kicap supaya kuah jadi pekat semula.
Ikan tongkol dan ikan mackerel dari laut China Selatan ni hubby beli dari Labuan masa dia gi out station dulu . Isi ikan putih sebab masa beli tu dari bot nelayan so ikan-ikan ni fresh sangat.

1 comment: