Pages

Tuesday 7 June 2011

masak lemak putih sayur bayam

Selamat malam , lama juga saya tak masukkan entry dalam blog saya ni . Ok lah dah makan malam ke semua pengunjung blog saya malam ni ? Sayur bayam masak lemak putih ni memang favorite kami sekeluarga dan bila di tambah dengan suhun dan fucuk lagi sedap jadinya . Perencah tambahan yang saya guna selalu ialah ikan bilis atau udang sayur , sayur lemak putih ni first time saya makan masa tinggal di Kota Baharu selama 5 minggu sebab praktikal masa belajar dulu . Ada satu kedai makan di depan tempat saya praktikal yang selalu masak lemak putih bayam ni hmmmm memang sedap bila dah balik dari praktikal pun kalau ada kesempatan saya cuba masak resepi ni dan bila dah berkeluarga lagi selalu la saya masak sebab anak-anak suka sangat . Selalunya resepi sayur ni kami makan dengan ikan goreng saja dan kadang-kadang saya buat sambal tumis telur atau sambal tumis lain.


BAHAN-BAHAN :

2 ikat bayam
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 cawan santan pekat
2 peket suhun+ fucuk

* Kalau kuah terlalu pekat masuk la sedikit air ke dalam kuah . Jika kuah sedikit boleh ditambah lagi santan .

CARA MEMASAK :

Bersihkan sayur bayam dan potong ikut citarasa kita la . Kupas semua bawang dan dimayang nipis serta bersihkan ikan bilis . Remdam suhun/fucuk sehingga lembut dan toskan , ketepikan dahulu.

Masukkan santan dan ikan blilis serta bawang ke dalam periuk dan masak sehingga kuah mendidih kemudian baru la dimasukkan sayur bayam dan suhun/fucuk .

Masukkan garam secukup rasa dan kacau semua bahan sehingga rata , bila sayur dah layu boleh la ditutup api dapur.

Sayur bayam masak lemak putih dengan ikan goreng , hmmm dah cukup sedap dan nak bagi pedas sikit saya buat la sambal belachan pergg lagi la sodap...

Rabu 3.2.10

No comments:

Post a Comment