Pages

Tuesday 7 June 2011

Chocolate cake

Selamat malam , dah lama juga saya tak masukkan entry ya bukannya apa sebab menu yang saya masak sejak kebelakangan ni adalah resepi yang biasa saja dan saya dah ada masuk dalam blog saya sebelum ni . Macam kek cokolat ni pun saya dah ada buat n3 resepinya sama saja dari blog Maklang corner la hmmm memang sedap.

Kek cokolat ni saya buat untuk meraikan kawan-kawan blog yang sudi datang ke rumah saya pada hari Jumaat yang lepas . Saya ajak beberapa orang kawan tapi yang free dan boleh datang ialah Chah , Yatt dan kak Azzah8 . Ikut plan asal pada mulanya hanya saya plan nak dating gan Chah saja yang turun dari Kemaman lepas tu lagi 3 hari Chah nak datang baru saya teringat yang Yatt memang ada nak ambil barang dari saya dah kak Azzah8 pula ada nak ambil barang dengan Chah . Saya nak ajak kawan-kawan blogger lain juga tapi takut pula nanti saya menganggu hari kerja mereka lain la kalau hujung minggu pasti mereka semua free . Apa pun insyallah lain kali saya akan ajak semua blogger dan kita boleh la berkumpul di rumah saya ni lagi la best . Saya dah copy n paste resepi chocolate kek ni dari blog maklang corner so selamat mencuba ya hmmm sodapnya....



BAHAN A - diayak :

2 cwn tepung gandum
1 cwn serbuk koko
1st baking powder
1st soda bicarbonate


BAHAN B:

4 biji telur
2 cwn gula halus
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak
1½ cwn air panas mendidih

Cara Membancuh adunan :

Pukul gula bersama  telur sehingga kembang (high speed) .Masukkan susu pekat kemudian masukkan minyak gunakan putaran perlahan (low speed) . Masukkan bahan A sedikit demi sedikit dan terus pukul dgn mixer dgn low speed . Masukkan air panas dlm adunan tadi (part ni tak perlu pukul just ratakan ngan senduk kayu) . Bila sudah digaul rata boleh la dimasukkan adunan dalam loyang pembakar yang sesuai dan bakar adunan kek selama 40-45 minit dgn suhu 180'C . bila dah masak boleh la sejukkan dulu kek sebelum dihias .

No comments:

Post a Comment