Pages

Thursday 9 June 2011

Masak lemak buncis & kerang

Hari Ahad yang lepas kami sekeluarga ke Pantai Remis ,Kelang so macam biasa En. Husbandku beli kerang fresh yang saiznya sebesar duit syiling 50sen . So saya pun masak la menu kegemaran En.Husbandku iaitu masak lemak atau gulai buncis dicampur kerang . Kalau ikut resepi asal yang saya belajar dari mak mertua sepatut lagi pedas tapi saya kurangkan cili apinya sebab anak-anak pun suka makan menu ni .
Menu ni pun sama saja macam masak lemak cili api yang saya dah bagi resepinya sebelum ni . Santannya perlu pekat dan banyak mana nak guna cili api ikut pada selera kita . Kunyit hidup , garam kasar dan cili api ditumbuk lumat . Jumlah kerang dan buncis sama banyak tapi kalau suka makan kerang boleh la ditambah lagi jumlahnya. Respi ni kuah memang tak banyak so saya guna santan dalam 1 atau 2 cawan saja .

BAHAN-BAHAN :


3 kg kerang
200grm -dibersihkan dan potong menyerong
2 cawan santan pekat
1 keping asam keping saiz kecil
Garam secukup rasa


BAHAN DITUMBUK LUMAT :


8 biji cili api
3 cm kunyit hidup


CARA MEMASAK


Masukkan semua santan , bahan ditumbuk lumat , asam keping ke dalam periuk . Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua kacang buncis , garam dan kerang . Sekali sekala kacau serta biarkan sampai kuah mendidih dan kacang buncis masak .

* Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak

Kacang buncis , kerang dan bahan ditumbuk lumat

Selasa 15.02.11

No comments:

Post a Comment