Pages

Tuesday 7 June 2011

Kek coklat birthday Aisyah

Hari Sabtu lepas saya buat majlis birthday Aisyah yang ke 12 tahun . Kek birthday untuk Aisyah pun saya buat sendiri tapi hiasannya simple saja sebab nak cepat siap , pagi-pagi Sabtu tu saya hias kek ni dulu dan lepas tu baru la saya mula masak juadah yang lain pula .

Resepi kek ini saya dapat dari My Resipi 

BAHAN A (diayak) :

2 cawan tepung gandum
2 cawan gula halus
3/4 cawan koko
1/2 sudu kecil soda bicarbonat
1/2 sudu kecil baking powder

BAHAN B (dipukul) :

3 biji telur
1/2 cawan susu pekat
1 cawan minyak sayur

BAHAN C :

1 cawan air panas

CARA MEMASAK :

Ayak semua bahan A dan digaul rata.

Pukul semua telur dengan gula anggaran dalam 3-5 minit . Masukkan susu pekat pukul lagi dalam 1 minit kemudian masukkan semua minyak sayur dan kacau sebentar.

Satukan bahan A dengan bahan B diselang dengan air panas dan dikacau perlahan-lahan sehingga semua adunan sebati . Adunan ini akan jadi pekat dan berkilat.

Bakar adunan ini dalam suhu 180 darjah celcius selama 30 minit atau sehingga kek ni masak . Adunan kek ini boleh dikukus juga selama 40-60 minit.


Aisyah suka sangat dengan kek ni sebab dia pun tolong hiaskan M&M keliling kek ni .

No comments:

Post a Comment