Pages

Tuesday 7 June 2011

Ayam masak merah

Ayam masak merah ni saya masak untuk dimakan dengan nasi minyak masa birthday party Aisyah pada hari Sabtu yang lepas . Cara masak ni saya dah ubah sikit ada macam-macam resepi nak masak resepi ayam masak merah ni ikut la pada selera masing-masing .
BAHAN-BAHAN:


1 ekor ayam
2 biji bawang besar- dipotong membulat
3 cm kulit kayu manis
3 biji bunga lawang
5 biji bunga cengkih
2 batang serai-dititik
8 sudu besar sos tomato
6 sudu besar cili sos
3 sudu besar gula
Garam secukup rasa


BAHAN-BAHAN DIKISAR:


8 biji cili kering
5 biji bawang merah
3 biji ulas bawang putih yang besar
3 cm halia


CARA MEMASAK :

-Semua bahan-bahan dikisar perlu dipotong kecil-kecil . Cili kering perlu direbus dahulu atau direndam dalam air panas supaya menjadi lembut dan mudah dikisar.

- Ayam dibersihkan kemudian dipotong dan digaul dengan garam dan kunyit.Panaskan 2 cawan minyak dan goreng ayam sehingga masak . Kalau suka boleh biar sampai garing.

-Panaskan minyak dan tumiskan kayu manis + bunga lawang + bunga cengkih dahulu sehingga terbit bau wangi kemudian boleh la dimasukkan bahan-bahan dikisar serta serai . Kacau semua bahan dan biarkan sampai sambal masak kemudian masukkan sos cili , sos tomato dan bawang besar serta kacau lagi . Masukkan gula dan garam kacau tambah bahan jika ada yang terkurang .

-Kemudian masukkan ayam ke dalam sambal dan gaul rata sampai mesra . Terus mengacau untuk 10 minit lagi dan boleh la dimatikan api dapur.

No comments:

Post a Comment