Pages

Thursday 9 June 2011

Kari kepala ikan nyok - nyok

Kari memang menu favorite saya sebabnya dari kecil lagi tiap-tiap hari mak saya mesti masak kari dan kalau ada menu kari mesti ada sambal belacan hmmm sedapnya kombinasi dua menu ni .
Cuma mak saya akan tukar bahan lauk kari tu je macam ayam,udang,ketam,daging,sotong dan ikan talang masin yang dimasak campur nenas hmm yummy . Ikan favorite yang selalu mak saya pilih macam ikan kembung, bawal dan ikan nyok-nyok ni . Isi ikan nyok-nyok ni macam ikan tenggiri + bawal so memang sedap sangat isinya kalau ikan tu betul-betul cukup fresh .
Kalau ikan ni besar bahagian kepala la paling best bila dimakan dan saya memang suka sangat bahagian kepala ni . Bila masak kari kepala ikan saya suka guna kepala ikan merah , jenahak , nyok-nyok , tenggiri dan siakap . Cara nak masak karinya masih sama dan resepi original kari orang melayu Kedah mesti ada halba campur dan daun kari . Kalau resepi kari yang dah di campur lengkuas , serai memang dah totally bukan resepi kari ikan asli .

Kari kepala ikan nyok-nyok...
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan nyok-nyok ( 700 grm-1kg )
5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 tangkai daun kari
1 sudu kecil halba campur
1 peket rempah kari ikan
2-3 cawan santan pekat
4 biji tomato masak ranum
8 biji kacang bendi
Garam dan air asam jawa secukup rasa
* Bawang merah dan bawang putih dimayang halus , tomato dipotong kecil-kecil



CARA MEMASAK:
-Bersihkan ikan nyok-nyok dan potong menjadi beberapa bahagian kecil .
- Panaskan minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama halba campur serta daun kari . Masukkan semua tomato dan terus kacau sekejap sampai tomato layu .
-Letakkan rempah kari di dalam mangkuk kecil dan campurkan sedikit air serta kacau kemudian tumis di dalam periuk . Rempah kari mesti sentiasa dikacau supaya tidak menjadi hangit. Biarkan rempah masak dan terbit minyak.

-Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan sedikit air dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra. Biar mendidih sedikit dan boleh la dimasukkan santan dan kacau sebentar bila kuah dah nak mendidih masukkan semua ikan nyok-nyok tadi dan garam kemudian kacau . Biarkan seketika sehingga kuah mendidih kemudian rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera. Jika kurang masam tambah la air asam jawa.

-Bila ikan sudah masak boleh la dimasukkan semua kacang bendi dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra biarkan kuah mendidih seketika dan boleh la ditutup api dapur .Tutup periuk dengan tudung periuk supaya kacang bendi terus masak didalam wap panas kuah kari. Saya suka masak kacang bendi begini supaya tidak menjadi terlalu masak dan kacang bendi boleh menjadi lembek.

Ikan nyok-nyok yang fresh dari Labuan...

November 30.11.10

No comments:

Post a Comment