Pages

Thursday 9 June 2011

Kari ikan salmon

Salam pada semua pengunjung blog saya ni...
Selamat tahun baru 2011..
Entry baru untuk bulan January hari ni saya masak kari ikan salmon dan kacang buncis semuanya menu ringkas saja tapi sangat enak..
Ahad lepas saya ke hypermarket dan ada promosi ikan salmon yang dijual rm22 sekilo kira murah la harga macam tu . Separuh ikan salmon saya dah masak grill dan separuh lagi ni saya masak kari simple . Cara masak kari nya masih sama dan isi ikan salmon memang sedap bila dimasak kari , isi lembut berlemak ikan salmon dengan kuah kari yang berempah pedas masam berkuah santan hmmm sungguh enak . Makan nasi dengan kari ikan salmon serta ada sambal belacan lagi la sedap...
BAHAN-BAHAN:
500grm isi ikan salmon
5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 tangkai daun kari
1 sudu kecil halba campur
1 sudu besar cili kering yang dah dikisar lumat
1 peket rempah kari ikan
2-3 cawan santan pekat
4 biji tomato masak ranum
Garam dan air asam jawa secukup rasa
* Bawang merah dan bawang putih dimayang halus , tomato dipotong kecil-kecil
CARA MEMASAK:
-Bersihkan isi ikan salmon dan tos ketepikan .
- Panaskan minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama halba campur serta daun kari . Masukkan semua tomato dan terus kacau sekejap sampai tomato layu .
-Masukkan cili kering kemudian kacau dan terus masukkan rempah kari dibancur dengan sedikit air . Terus kacau semua bahan dan sekali-sekala kacau bahan-bahan supaya tidak menjadi hangit. Biarkan rempah masak dan terbit minyak.

-Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan santan dan kacau sebentar bila kuah dah nak mendidih masukkan semua ikan salmon tadi dan garam kemudian kacau . Biarkan seketika sehingga kuah mendidih kemudian rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera. Jika kurang masam tambah la air asam jawa . Biar sampai ikan masak baru ditutup api dapur .

Isi ikan salmon yang mentah..
Rabu 5 Jan 2011

No comments:

Post a Comment