Pages

Tuesday 7 June 2011

Gulai ikan talang masin

Pagi-pagi lagi saya dah masukkan entry memang dah beberapa hari saya tak buat entry ya heheh malas punya pasal la tu . Kari atau di utara kami panggil gulai ikan masin ni saya masak hari Isnin lepas dan hari ni baru nak buat entry ok la kan...
Saya masak gulai ni macam yang mak saya ajar . Hmmm gulai ikan masin ni favorite arwah abah masa kami tinggal di Jitra dulu memang gulai ikan masin ni adalah salah satu menu wajib di rumah saya sebulan sekali mesti ada lah tapi abah saya suka guna ikan masin kurau yang bertulang .


Agak mudah cara nak masak gulai ikan masin , tumis saja macam biasa cuma last sekali saya buat tumis darat bebrapa bahan dan saya curahkan keatas kari yang dah masak ni .

Masa tahun 1988-89 masa saya belajar masak kari ni , mak saya guna rempah khas untuk kari udang dan ketam cap Adabi cuma sekarang ni ada lagi ka saya pun tak pernah nak cari atau pun Adabi dah tak keluarkan rempah kari tu .
BAHAN-BAHAN :

500 grm daging lembu batang pinang
5 cawan santan pekat
2 biji terung bulat
4 biji ubi kentang
2 biji carrot
200 grm kacang dal - direbus sehingga empuk & ditos

BAHAN-BAHAN TUMISAN :

4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
3 cm kayu manis
3 biji bunga lawang
1 biji bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 peket serbuk kari daging
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :

Bersihkan daging dan potong kecil-kecil . Kupas semua kulit bawang dan halia kemudian dimayang halus . Bersihkan semua sayur dan di potong ikut saiz yang sesuai .

Panaskan sedikit minyak dan tumiskan semua bawang + halia , kulit kayu manis , bunga lawang+bunga cengkih , buah pelaga . Kacau sampai bawang menjadi layu dan terus di masukkan rempah kari yg sudah dibancuh dengan sedikit air tadi dan kacau , biar sampai rempah masak dan terbit minyak.

Masukan semua santan , daging , ubi kentang dan biarkan semuanya masak menjadi empuk . Masukkan kacang dal , terung , carrot serta garam secukup rasa dan kacau sekejap kari ini . Bila semua sayur dah empuk boleh la ditutup api dapur .
Mac 31.03.10

No comments:

Post a Comment