Pages

Monday 6 June 2011

Tortilla

Tortilla ni roti lempeng dari Mexico kira lebih kurang macam lebanese bread yang kita jumpa di Kyros Kebab , kadang-kadang saya beli sebab suka makan roti ni , texture roti ni liat-liat tu yang sedap.. 

Tortilla ni dimasak bagi garing sikit bahagian luar dan supaya cheese kat dalam jadi cair baru la sedap di makan...
Filling untuk tortilla ni macam-macam ikut suka kita la nak letak , apa-apa pn boleh .Saya sapu dulu sedikit butter dan baru la saya letak lebihan sosej yang saya guna untuk buat mini pizza serta saya letak pula dengan monzarella cheese , lepas tu kena la gulung dan kita terus letak dalam frying pan. Bila cheese ni cair dan jadi macam gam so tortilla ni akan melekat dan tak la terbuka senang nanti bila kita nak makan..

Resepi filling :

5 batang sosej
1 biji bawang besar
2 biji tomato
1 biji bawang putih
Sedikit italian herbs atau oregano

Cara penyediaan :

Potong sosej nipis-nipis , kupas semua bawang dan di mayang halus . Potong kiub semua tomato.

Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih dan kacau sampai bawang layu kemudian masukkan bawang merah dan kacau lagi sehingga layu. Kemudian masukkan semua sosej dan serbuk italian herbs , kacau sehingga sosej masak . Tortilla ni dimasak bagi garing sikit bahagian luar dan supaya cheese kat dalam jadi cair baru la sedap di makan...

No comments:

Post a Comment