Pages

Tuesday 7 June 2011

Sup bebola ikan

Masakkan simple tapi sedap pada kami sekeluarga , saya masak sup fish ball ni semalam . Saya masukkan juga sayur kobis cina dan suuhun . Bahan perencah untuk menumisnya pula saya guna udang kertas yang kecil-kecil . Udang ni memang sedap sangat diguna untuk perencah masa tumis sayur sebab rasanya yang manis .

BAHAN-BAHAN:

20 biji bebebola ikan - saiz besar
sedikit sayur kobis cina - secukupnya
1 genggam udang
1 peket suuhun - peket kecil
1 biji bawang merah
1 ulas bawang putih - saiz besar
Garam secukup rasa
Air secukupnya

CARA MEMASAK :

- Bersihkan udang dan buang kepala dgn ekor udang , ketepikan dulu . Kupas semua kulit bawang dan racik semua bawang tu . Bersihkan fish ball dan di potong dua , rendam suuhun sampai kembang dan ditos serta ketepikan dulu . Bersihkan sayur kobis cina dan dipotong kecil .

- Panaskan minyak secukupnya dalam periuk dan tumis semua bawang sampai layu kemudian masukkans emua udang kertas . Kacau semua bahan serta biarkan sampai bahan menjadi wangi , masuk air secukupnya dalam periuk dan biar sampai sup mendidih dan masukkan semua fish ball bersama suuhun . Kacau semua bahan dan boleh dimasukkan pula sayur kobis cina . Masukkan garam secukup rasa . Kacau semua bahan ini dan bila dan masak boleh ditutup api dapur .

No comments:

Post a Comment