Pages

Tuesday 7 June 2011

Sosej roll


Semalam saya buat sosej roll ni dan saya hanya uli guna tangan je alhamdulillah naik elok dohnya tapi kalau ada bread maker mesti lagi mudah kerja nak membuat dan membancuh adunan roti ni kan . Resepi sosej roll ni saya dapat dari blog kak Hanieliza dan rotinya sedap dan mudah juga nak mengadun resepinya . Saya selalu buat sosej roll ni sebab anak-anak memang suka sangat .

BAHAN-BAHAN :

Bahan A :
500 gm tepung tinggi protien
30 gm susu tepung
70 gm gula
1 peket yis (11 grm)
1 sudu kecil pelembut roti
1 biji telur
1/2 sudu kecil garam

Bahan B :
250 ml air
80 grm butter

Bahan C :
Sosej
Kuning telur
Butter
Cheese slice
Dry parlsey-optional

CARA MEMASAK :

-Masukkan semua bahan A dalam bekas yang sesuai dan digaul rata.
-Masukkan air dan digaul rata dan sebati semua bahan-bahan ini dan kemudian masukkan butter pula dan gaul dan uli selama 10 minit sehingga adunan sebati.
-Bahagikan adunan kepada 60 gm setiap satu dan buatkan menjadi bulat dan ketepikan.
-Ambil setiap adunan tapi dan gelekkan sehingga menjadi panjang macam keropok lekor dan lilitkan pada sekeliling sosej.
-Perap sehingga roti naik sekali ganda saiznya. Sapukan kuning telur diatas bun dan letakkan cheese slice serta sedikit serbu parsley.
-Bakar dalam suhu 180' celcius atau sehingga kuning keemasan.
- Keluarkan dan sapukans edikit butter diatas roti ni supaya berkilat dan menarik.

Julai 01.07.10

1 comment:

  1. Saya mohon share di blog saya, boleh? saya link kan ke blog Nannie :)

    ReplyDelete