Pages

Wednesday 8 June 2011

Singgang ikan tongkol

Hari ni saya masak menu tradisi dari pantai timur iaitu singgang ikan tongkol . Menu ni memang favourite hubby kalau menu yang masam dan pedas memang hubby saya suka sangat makan.
Saya belajar masak menu ni dari kawan yang asal dari Terengganu dan cara masaknya senang la sangat tapi memang sedap . Menu ni lagi sedap kalau diguna ikan tongkol, ikan tenggiri dan ikan kembung .
BAHAN-BAHAN :

3 ekor ikan tongkol yang sederhana besar
2 biji bawang besar-potong 2
2 ulas bawang putih
8 biji cili api-kalu nak pedas titik separuhnya
1 cm kunyit hidup-dipotong nipis
2 inci lengkuas- dipotong nipis
2 keping asam keping yang besar - boleh ditambah ikut selera sendiri
Air secukupnya untuk kuah
Garam dan gula secukup rasa

Saya kehabisan kunyit hidup sebab tu ikan singgang ni kuahnya tak kuning tapi kalau dibiar kuahnya jernih pun tak apa.Singgang ikan ni mesti dimasukkan sedikit gula untuk dapat rasa seimbang masam , manis dan masin . Selalunya tak pedas tapi saya cara saya masak ada rasa pedas sikit sebab cik abang suka..

* Boleh juga dimasukkan kacang bendi dalam resepi ini.

CARA MEMASAK :

- Masukkan semua bawang yang telah dimayang nipis-nipis , lengkuas , kunyit hidup , air dan asam keping ke dalam periuk serta biar sampai kuah mendidih . Masukkan semua ikan tongkol , gula dan garam serta kacau sekejap . Biarkan kuah memdidih dan ikan masak baru la ditutup api dapur.

November 04.11.10

No comments:

Post a Comment