Pages

Tuesday 7 June 2011

Seafood casserole

Resepi ni pun kakak saya yang ajar cara memasaknya , resepi ini adalah campuran fillet ikan . udang dan sotong tapi kalau nak guna fillet ikan saja pun boleh . Hmmm yummmy.....

BAHAN-BAHAN :

1 peket fillet ikan dory
200 grm udang
100 grm sotong
2 ikat bayam - ambil daun dan dicelur
2 btg carrot
8 biji ubi kentang-mash potatoes

WHITE SAUCE :

2 sudu besar butter
1/2 kotak susu full cream atau fresh milk
2 sudu besar mustard
1 peket monzarella cheese
Garam dan pepper/serbuk lada hitam secukup rasa


CARA MEMASAK :

Bersihkan ikan dan potong menjadi ketulan sederhana besar , bersihkan udang buang semua kulit dan bersihkan sotong juga serta potong kecil-kecil . Susun semua bahan-bahan ini dalam bekas casserole yang sesuai .

Kupas semua ubi kentang dan direbus sampai empuk dan di lenyek kasar-kasar kemudian masukkan garam / pepper dan butter secukup rasa . Gaul semua bahan ini menjadi sebati.

Ambil semua daun bayam sahaja dan celur sehingga masak . Ketepikan dulu sayur bayam ini . Kemudian sagat semua carrot dan ketepikan juga dulu.

Masukkan semua bahan untuk white sauce ke dalam periuk dan masak sehingga kuah hampir mendidih , gunakan api sederhana besar untuk masak white sauce ni . Kemudian masukkan carrot yang sudah disagat dalam sauce ini dan biarkan sampai carrot masak dan boleh la ditutup api dapur. Bila masak sauce ini akan menjadi pekat dan likat sebab cheese yang sudah cair tadi .

Tuangkan semua white sauce keatas ikan dan udang tadi . Kemudian susun semua sayur bayam yang dicelur tadi di atas white sauce , susun sampai menutupi white sauce ini .

Akhir sekali tutup pula semua sayur bayam tadi dengan kentang lenyek dan boleh la di bakar casserole ini di dalam oven dengan suhu 230 celcius selama 40 minit atau sampai masak .


Seafood casserole yang sedang ditutup dengan kentang lenyek , tutup semua sayur bayam dan isi ikan dengan kentang lenyek ini dan boleh la dibakar.

Khamis 3 .12.09

No comments:

Post a Comment